Flygvapenmuseum vill veta hur du minns Viggen

Flygvapenmuseums exemplar är det sist byggda av versionen AJ 37 Viggen.

Det sist bygga planet av versionen AJ 37 Viggen på Flygvapenmuseum.

Hur minns du Saab 37 Viggen? Har du minnen som värnpliktig, pilot eller tekniker? Eller har du andra minnen från flygplanet som en gång var flygvapnets stolthet?  Då ska du höra av dig till Flygvapenmuseum i Linköping.

– Omdömena om Viggen är många. Det var stort, bullrigt, snyggt, grymt, bäst, dyrt och några vill göra om det till en plog. Nu vill vi samla in minnen från alla som på ett eller annat sätt kommit i kontakt med flygplanet. Viggen är en viktig del av vårt kulturarv. Så skriv till oss och berätta. Den som har bilder eller film är också välkommen att skicka in det, säger chefen för samlingsenheten Torsten Nilsson.

Viggen flög för första gången 1967 och i år fyller det alltså 50 år. Saab 37 Viggen var ett mångsidigt flygplan som under drygt två decennier utgjorde ryggraden i det svenska flygvapnet. Saab i Linköping utvecklade och byggde flygplanet i fem grundversioner och totalt 329 exemplar.

Flygvapenmuseum har sammanlagt 43 Viggen i olika versioner. Flera av flygplanen är utlånade till andra museer runt om i världen.

– Särskilt intresserade är vi av berättelser som rör museets egna flygplan och de finns som utlånade till andra museer i Sverige och Europa. Men vi hoppas också få in andra historier där Viggen har huvudrollen. Och det kan vara minnen från piloter, tekniker, värnpliktiga eller personer som var med byggde Viggen.

Den sista flygningen med ett Viggen i aktiv tjänst i flygvapnet gjordes i november 2005 och flygplanet flög alltså i nästan 40 år. Många i Sverige har en relation till just Viggen och det vill Flygvapenmuseum uppmärksamma under året.

– Intresset för flygplanet är fortfarande stort. På Facebook finns till exempel flera grupper med många tusen medlemmar där Viggen diskuteras. Men vårt kulturarv ägs av oss alla och jag hoppas att vi ska få en bra bredd på vår insamling av Viggen-minnen. Vi hoppas på många minnen även från dem som kanske inte är mest flygfrälsta, säger Torsten Nilsson.

(2017-06-24)