Fiske och timmerhantering i fokus när fartyg k-märks

Fiskebåten Dolly. Foto: Karolina Matts/Sjöhistoriska museet
Nu är det klart att Sjöhistoriska museet sommaren 2025 k-märker fiskebåtarna Dolly och Clipton samt varpbåten Lelång.
– De k-märkta fartygen ger oss en konkret förståelse för en annan tid. Många av de här fartygen har förändrats så lite genom åren att de nu har stora pedagogiska värden men också genuina upplevelsevärden, säger Karolina Matts, intendent på Sjöhistoriska museet.
Runtom i Sverige finns ett hundratal fartyg och båtar som varit högst delaktiga i Sveriges historia. Fartyg som transporterat mat och byggmaterial eller passagerare, båtar byggda för att bogsera och varpa timmer till sågverk och pappersbruk och olika slags fiskefartyg som är byggda och anpassade för olika fiskemetoder. Det här är fartyg som Sjöhistoriska museet kan k-märka.
– Varje år k-märker vi på Sjöhistoriska både fartyg och fritidsbåtar av kulturhistoriskt värde med syfte att uppmärksamma historiskt värdefulla fartyg och båtar som fortfarande är i bruk. K-märkningen är frivillig och det är ägaren till fartygen som ansöker om att få sin båt eller fartyg k-märkt, säger Karolina Matts och fortsätter:
Av de tre fartyg som Sjöhistoriska k-märker sommaren 2025 är två fiskebåtar. De här två skiljer sig en hel del åt. Fiskebåten Dolly är byggd redan år 1916 på Fridhems varv i Lysekil. Fartyget representerar en tidig fiskebåt, hon är 15 meter lång och har en så kallad enepinnad bordläggning med ek på furuspant. Enepinnarna används istället för spikar för att fästa borden vid spanten. Dolly har en Skandia tändkulemotor och har haft hela sin aktiva fiskeperiod runt Gravarne, Hyppeln och Smögen på Västkusten.
Den andra fiskebåten som k-märks är på sätt och vis Dollys motsats. Clipton sjösattes år 1961 och är byggd på Ringens varv i Marstrand. Clipton är 23,4 meter lång och har bordläggning i ek med furuspant, en styrhytt i nitad aluminium och var redan vid bygget utrustad med valback – ett väderskydd – på fördäck. Clipton är byggd för trålfiske och är en av de sista byggda i trä.
Under en period gick lilla Dolly och den betydligt större Clipton (då med namnet Götaland) jämte varandra i samma vatten på Västkusten. År 1967 fanns det minst 900 stycken registrerade fiskebåtar i Sverige, bland annat de två som k-märks i år. Nu finns det försvinnande få kvar i samma skick som dessa två.
– Med tanke på hur många fiskebåtar som har huggits upp de senaste tjugo åren så är det fantastiskt att vi nu har möjlighet att få k-märka både Dolly och Clipton, som representerar var sin tidsepok av 1900-talets fiske, säger Karolina Matts.
Den tredje arbetsbåten som blev k-märkt redan i höstas är varpbåten Lelång som nu finns i Strömsholms kanal i Västmanland. Lelång är levererad av Lidwall & Söner i Leksand år 1952. Lelång användes till att varpa timmer åt Västsvenska Virkesföreningen i Bengtsfors och senare för att bogsera turistflottar i Värmland. Lelång har varpspel och Säfflemotor kvar och är ett fint exempel på en arbetsbåt som varit en liten, men viktig del av Sverige transporthistoria.
(2025-06-25)
Se även Sjöhistoriska k-märker fyra fartyg (2024-07-24)