Bevara företagets historia och bevara den väl! Så lyder boken History Marketings uppmaning till kommunikationsansvariga i företag och organisationer. Bokens författare Alexander Schug menar att historien fördjupar företagskulturen och stärker varumärket.

”I många företagsledningars ögon skapar historia stadga och riktning för strategiska beslut. Den bygger dessutom stolthet och förståelse bland bolagets medarbetare. Men det är fortfarande för få som utnyttjar företagshistoriens fulla potential. Med den här boken vill vi slå ett slag för history marketing som ett viktigt kommunikationsverktyg”, skriver Alexander Husebye, vd för Centrum för Näringslivshistoria, som står bakom boken.

I boken möter läsaren flera svenska företag – både stora och små – som arbetar aktivt med history marketing och får ta del av deras tips och kunskap om hur man praktiskt går tillväga. Bland annat berättas om hur företag som Ericsson och Handelsbanken arbetar med history marketing. Dessutom ges praktiska tips om hur de företag och organisationer som vill bevara sin historia enkelt kan komma igång med att skapa ett eget företagsarkiv.

”Jag är övertygad om att många företagsledningar och kommunikatörer låter sig inspireras till att bygga en stadig varumärkesköl, så att verksamheten kan överleva utan att tappa sina rötter och historien om var de kom från”, skriver Alexander Husebye.

Alexander Schug är författare och historiker bosatt i Berlin. History Marketing är en vidareutveckling av hans bok i ämnet på tyska från 2003.

Alexander Schug:
History Marketing. Använd företagets historia i kommunikation och marknadsföring
Centrum för Näringslivshistoria / Ekerlids Förlag
Utkom 2010