Livrustkammaren, Skoklosters slott och Hallwylska museet har skapat nya webbplatser där besökarna kan utforska rum efter rum och klicka sig runt bland rustningar, vapen och konstverk.

– Genom att utveckla vår digitala närvaro strävar vi efter att möta en ny generation besökare på deras villkor och erbjuda kunskap, delaktighet och medskapande, säger Emma Reimfelt, projektledare på museerna.

Livrustkammarens sajt

De nya webbplatserna är ett led i museernas vision att bli mer aktiva och tillgängliga på nätet. Man har till exempel tagit fram appar för sociala medier och som första museum publicerat en bok för Ipad.

Museerna blir även bland de första i Sverige att ansluta sig till Google Art Project, ett initiativ från Google som samarbetar med museum världen över och ger besökaren möjlighet att i detalj studera olika konstverk på webben.

I samband med de nya webbplatserna lanseras museernas samlingsdatabas online. I databasen kan man söka information och bilder till över 80 000 föremål.

– Att utveckla sajterna för några av Sveriges mest kända museer är en spännande utmaning för oss. Med modern teknik, klickbara objekt och andra visuella och grafiska lösningar är tanken att museerna skall kunna visa sina utställningar virtuellt, säger Adam Hassan, kundansvarig på Cybercom, som utvecklat webbplatserna.