Människan och spelet

Att spela casino online kan te sig som ett av välfärdssamhällets symptom på att vi har för lite att göra. Kanske är det vår tendens att spela i excess, men spel har funnits med sedan länge. Vår vilja att bli underhållna, få tillgångar eller pengar med chans är ingenting nytt. Inte ens en så komplicerad maskin som de slottar som står på rad och blinkar i casinot är speciellt nya. Konceptet går att hitta så långt tillbaka som på romartiden – med lite god vilja förstås. Tärningar, för att spela eller sia om framtiden, står för många vedertagna uttryck i de flesta språk och används utan större reflektion. När vi väl etablerat faktumet att spel inte är något nytt, hur kommer det då sig att vi idag har en spelindustri som är både hårt kritiserad och under konstant debatt?

En ständigt förändrande natur som är oförändrad

För att börja besvara den frågan kan vi titta först på den mänskliga faktorn. Faktum är att vårt kollektiva beteende inte ändrar sig speciellt mycket, bara omständigheterna förändras. Tekniken går framåt, vår kunskap blir större samtidigt som världen växer med internets framfart. Idag kan vi titta på nyheter från andra sidan världen över morgonkaffet. Möjligheter som inte fanns igår dyker upp över natten och sätter igång en ny cykel av tillgång och efterfrågan. Vi har alla sprängt Dunbars Tal både på Facebook och Linkedin sedan länge, våra meningsfulla relationer är på bristningsgränsen under en lavin av intryck, uttryck och reaktioner som väntar på vår uppmärksamhet. Kort sagt så har vi en gigantisk mängd data att behandla i form av mänskliga relationer och vi behöver i större utsträckning en avkoppling från överflödet, ett fokus för att stänga ut alla intryck. Så hur hanterar vi allt detta?

Sociala spel – en trend i dagens anda

Som de flesta har du säkerligen en mobil du använder dagligen, de flesta har även ett eller fler spel på den. För avkoppling eller för nöje – kanske bara spendera lite tid i väntan på bussen. Kanske har du musik på samtidigt, Spotify i hörlurarna och Candy Crush på skärmen är en inte helt ovanlig kombination. Även andra spel har letat sig in i vardagsrummet och blivit rumsrena, även pokern letade sig in från rökfyllda klubbar till vardagsrummets soffa. Det som är gemensamt för de flesta spel idag är att du kan använda pengar för att spela. Även de renodlade underhållningsspelen inkluderar möjligheter att köpa fördelar, ofta för en struntsumma. Men som vi alla vet blir även små bäckar stora.

Vi har länge haft de mer renodlat kommersiella spelen som casino och poker under luppen. Fokus har varit på en ohälsosam och missvisande reklam som setts i tid och otid. Nu när alla har tillgång från mobil och laptop och kan spendera pengar i dem har även de ohälsosamma aspekterna gjort sig synliga. Vi brottas med samma gamla problem fast i nya och oväntade former i en bransch som växt lite för snabbt – vår tendens att gå till överdrift gäller ju även spel.

När trenden vänder

Frågan är snarare när allt tar slut och alla trender ändras, annars vore det knappast någon trend. I början på 70 talet beskrev Gordon Moore en trend som – i väldigt förenklade termer – dubblade datorernas kapacitet var 18:e månad. Aspekterna i Moores trendbeskrivning gäller allt från social utveckling, produktivitet och ekonomisk utveckling så när jag använder datorer som exempel är det bara för att illustrera kärnan i resonemanget. Mores Law som det kallas höll i sig fram tills nyligen, när trenden började plana ut. Om vi använder den som riktlinje för även vårt spelbeteende kan vi förvänta oss att kanske nästa generation kommer ifatt den sociala utvecklingen som behövs i samband med den nya tekniken. Tekniken har bokstavligen talat sprungit omkull den äldre generationen som handlat på nätet endast med stark skepsis. De yngre har andra problem, som att komma in i vuxenvärlden där pengar i stor utsträckning inte är något reellt längre. Lån kan fås mot några knapptryck och plötsligt står den nya motorcykeln på bakgården. Du behöver inte jobba ihop till den, du kan alltid låna. TV-program visar unga par som skuldsatt sig bortom all förståelse och inte har någon riktig uppfattning om exakt hur illa de satt sig i klistret.

Men finns det inget hopp då?

Faktum är att det idag finns en större anledning att andas ut, för vi har passerat krönet på kullen. Allt är ute i det öppna, vi har bokstavligen talat öppnat ögonen och insett att vi har problem. Och vi har börjat lösa dem. Sedan den 1 januari 2019 har vi den svenska spellicensen. Den har rensat bort de värsta aktörerna på marknaden, så även om spelare må klaga över att det finns för få bolag att välja mellan är kvalitén betydligt bättre. Marknadsföringen skärskådas för att ta bort missledande och falsk reklam. Bolagen som finns på den svenska marknaden är villiga att ta en hållbar inställning till kunderna, att skapa långsiktiga relationer till dem. Det är nämligen inget billigt äventyr att skaffa en svensk licens, utan en kostsam affär. De som beslutat att ta sig in på den svenska marknaden är alltså etablerade företag med en långsiktig plan – inga snabba cash finns att få längre. Sålunda börjar casino ta sin plats i underhållningsbranschen där de på sikt kommer att bli likställda med ett biobesök.

Så även om vi inte löser alla problem över natten, såsom spelmissbruk och har vi idag tagit ett första steg. Efter det måste vi ta nästa steg och fortsätta med lösningar på nya problem. Tro inte att det här är sista problemet vi måste överkomma – det kommer som sagt alltid nya problem. Men vi har ändå påbörjat processen i rätt riktning.

Så till sist finns det hopp, vi är mänskligheten, vi har överlevt toppar och dalar ekonomiskt och socialt. Industrialismen kom och gick – vi är fortfarande här. Om det finns något som uppmanar till hopp så är det just historien, så länge vi kan komma ihåg den.

Casinofantasten