Måndagen den 6 juni kommer det att vara ovanligt många historiska fordon ute på vägarna. Då firas nämligen, utöver Sveriges nationaldag, Motorhistoriska dagen.

Solsken i lack på nationaldagen hoppas Sveriges hundratusentals ägare av historiska bilar, motorcyklar, mopeder, traktorer, bussar och lastbilar på när de tar ut sina klenoder på landets vägar.

Vinterviken Stockholm 6 juni 2010. Foto: MHRF

Vinterviken Stockholm 6 juni 2010.
Foto: MHRF.


Bakom Motorhistoriska dagen ligger Motorhistoriska Riksförbundet som via sina 168 anslutna klubbar representerar 96 000 fordonsentusiaster som har levande motorhistoria som gemensam nämnare. Detta oavsett om det handlar om dåtida vardags-, arbets- eller samlarfordon. Tillsammans har de inte bara hjälpt till att bevara ett kulturhistoriskt arv, utan har även hållit vår svenska, internationellt erkända hantverkstradition vid liv.

– Att Sverige är ett av världens största museum när det gäller rullande motorhistoria ser man en dag som denna, säger Jan Tägt, Motorhistoriska Riksförbundets generalsekreterare som passar på att nämna att detta museum drivs helt utan kommunala och statliga bidrag.

Nationaldagsrally Alingsås 6 juni 2010. Foto: Per-Börje Elg

Nationaldagsrally Alingsås 6 juni 2010.
 
Foto: Per-Börje Elg.


Utöver alla historiska fordon som är ute kommer det även att arrangeras en hel del aktiviteter runt om i landet i form av träffar och rallyn bland många av MHRF:s klubbar.

– Evenemangen är perfekta utflyktsmål för hela familjen en dag som denna. Enklaste sättet att hitta närmsta aktivitet är via Evenemangskalendern på vår hemsida www.mhrf.se, tipsar Jan Tägt.

Fiat 600 på utflykt i Blekinge 6 juni 2010. Foto: Jan Tägt
Fiat 600 på utflykt i Blekinge 6 juni 2010.
Foto: Jan Tägt.