Online spelen då och nu

Det är inte bara äldre som säger att utvecklingen går fort framåt. Alla har märkt den tekniska utvecklingens snabba takt. Flera gånger om året kommer det ut nya datorer, teveapparater, smartphones och framför allt nya spel. Men det var inte länge sedan man fick vänta minst ett år mellan gångerna det släpptes ny teknik eller gjordes nya speluppdateringar, och online spel var långt ifrån ett vanligt koncept.

Med internet kom spelen

Dator- och tevespelens historia går långt tillbaka i tiden. Faktum är att man inte är helt överens om vilket som var det första datorspelet, då man är oense om vad som faktiskt ska räknas som ett datorspel. År 1958 skapades spelet Tennis for Two och 1961 skapades Spacewar!, vilka anses vara två av de första spelen. Dessa var ändå inte riktigt först, och det finns mycket tidigare prototyper och spelidéer.

"38 / 365 - Life on Azeroth. Foto: Kelly Hunter (CC BY 2.0)

“38 / 365 – Life on Azeroth. Foto: Kelly Hunter (CC BY 2.0)

Men online spelen går inte lika långt tillbaka i tiden, och de bredde först ut sig när internet kom in i folkhemmen. Däremot var internet långsamt i början, och om spel som CS och World of Warcraft hade funnits hade de knappt kunnat starta. Istället var de första online spelen textbaserade, vilket banade vägen för spel som Ultima Online, vilket kom 1997, och som faktiskt går att spela än i dag. Samtidigt var casinobranschen väldigt snabb att haka på konceptet. Dagens online casino spel har kommit en lång väg sedan starten i början på 2000-talet, och det finns nu olika versioner av klassiska spel som spelautomater, blackjack och roulett. Just den här spelbranschen är även nutidens snabbast växande, både i Sverige och i världen.

Online spel ledde till e-sport

Konceptet online spel har vuxit så pass mycket att det är få spel som i dag kan spelas utan uppkoppling. Spel som CS:GO, FIFA och Dota fortsätter att öka i popularitet, och det är bland annat dessa spel som ligger bakom e-sportens framfart. E-sportsindustrin har vuxit starkt under 2010-talet och leds för närvarande av Japan, Sydkorea, USA och Sverige. Det finns även en stor publik för att titta på online spel, det vill säga att man tittar på livesända matcher som spelas över internet. Enligt uppgifter tittar ca. 650 000 nordbor på e-sport varje dag, och Sverige är ett av de länder som både har producerat spelare samt har utvecklat flera kända spel.

Fortfarande rum för nostalgi

Även om utvecklingen har gått snabbt framåt finns det fortfarande är marknad för de gamla 80- och 90-talsspelen. Det finns fortfarande de som vill spela gamla Space Invaders eller Super Mario Bros, både för att få uppleva barndomsminnen men också för att spelen, trots sin kvalitet, fortfarande har ett högt underhållningsvärde.

("Space Invaders Wallpaper" (CC BY-SA 2.0) tagen av ēst smiltis no ausīm.)t

Space Invaders

Faktum är att flera av de gamla konsolerna har släppts i nya special editions och flera klassiska spel har konverterats om för att passa dagens konsoler. Så även om utvecklingen går framåt och fler väljer att spela online, finns det fortfarande rum för dator- och tevespelande för två hemma i tv-soffan.