Över 40 år av onlinespel
Spelandet online bara växer och växer för varje år som går och hela tiden dyker det upp nya titlar och nya plattformar. Många tror kanske att onlinespel är ett relativt nytt fenomen, men faktum är att historien om onlinespel går tillbaka ända till slutet av 1970-talet.
Upp till 32 spelare samtidigt
Redan under 1950- och 1960-talet utvecklades de första datorspelen, som till exempel NIMROD, OXO och så förstås Spacewar!, som av många betraktas som en milstolpe i datorspelshistorien. I mitten på 1970-talet började studenter vid University of Illinois utveckla olika spel genom datorsystemet PLATO, som möjliggjorde spel på distans. Med andra ord krävdes det inte att spelarna befann sig i samma rum eller ens byggnad, med andra ord en primitiv form av onlinespel. Dessutom så många som 32 spelare spela samtidigt via PLATO.
Mot slutet av 1970-talet började Internet så smått ta form. Via tjänster som The Source och Compuserve kunde även privatpersoner koppla upp sig på nätet och chatta, skicka mail och spela spel. 1984 lanserade Compuserve rollspelet Island of Kesma, där 100 spelare kunde vara online samtidigt. Dock gällde det att ha en ganska stor plånbok om man ville spela Island of Kesmai någon längre stund eftersom det kostade 6-12 dollar i timmen, vilket motsvarar ett antal hundra svenska kronor med dagens mått mätt.
Kostade 11 dollar i månaden
I takt med att Internet slog igenom på bred front i mitten på 1990-talet gjorde även onlinespelen detsamma. Ett av de första var Meridian 59 som lanserades lagom till jul 1995. Spelet kostade elva dollar i månaden att spela och antalet spelare steg snabbt till tiotusentals. Meridian 59 brukar också betraktas som startskottet för genren MMPRPG, Massively Multi-Player Role-Playing Game.
När det än mer populära Ultima Online släpptes ett par år senare och snabbt når över 100 000 spelare, ändrades beteckningen till MMORPG, Massively Multi-Player Online Role Playing Game. MMORPG är än idag en av de största genren vad gäller onlinespel med spel som World of Warcraft och Final Fantasy XI.
Första satsningarna 1996
När man talar om spel på nätet måste man förstås också nämna onlinecasino, vars historia går tillbaka ända till år 1994 när det lilla karbiska öriket Antigua och Barbuda började tillåta spel med pengar online. Dock var det inte förrän 1996 som man för första gången kunde satsa pengar på ett onlinecasino. Därefter gick utvecklingen fort.
Redan 1997 fanns 200 casino på nätet och idag finns långt många fler. Under de senaste åren har casinoindustrin online fullkomligt exploderat med hundratals nya casinon. Casino Wings listar nya casinon och där man kan se hur många nya casinon som lanserats bara i år. Eftersom olika casinon riktar sig till olika målgrupper och lägger fokus på olika saker är det inget casino som är det andra likt.
E-sport med i asiatiska spelen
Tack vare den tekniska utvecklingen har möjligheterna med onlinespel ökat markant under de senaste 10-15 åren. En stor förklaring till att onlinespel fortsätter att vara populärt är förstås e-sportens framfart. Första gången begreppet e-sport myntades var i Sydkorea år 2000 och sedan dess har e-sport bara vuxit och vuxit med spel som Counter Strike, Starcraft och Dota2.
Framför allt i Asien är e-sport på god väg att bli betraktad som en sport som alla andra. Ett tydligt tecken på detta är att e-sport kommer att finnas med i de asiatiska spelen år 2022. En del hoppas förstås att e-sport i framtiden även ska finnas med på OS-programmet. Hur det blir med den saken återstår att se.