Postväsendet genom tiderna

Posten har varit en del av det svenska samhället i över 370 år. Post har skickats fram och tillbaka mellan hushållen sedan 1700-talet och så fortsätter det än i dag. Om så på ett något annorlunda sätt.

Posten har alltid varit ett fenomen i ständig förändring. Förr transporterades brev och paket med häst och vagn, ångbåtar och automobiler. Efter andra världskriget skulle samhället förändras extremt eftersom mycket av den fysiska posten övergick till digitala kanaler. Men bara för att e-post introducerades betydde det inte att postväsendet skulle dö ut. Snarare tvärtom.

Visst skickades det inte vanliga brev på samma sätt som det gjort förr, men det tog inte lång tid innan en annan marknad skulle blomstra. Ja, du vet säkert vad vi menar – e-handeln! Vi började beställa allt mer varor på Internet och enligt statistik har e-handeln i vårt avlånga land ökat med 306 % bara de senaste 10 åren.

Konsumenten bestämmer

I dag bestämmer vi konsumenter själva var, när och hur post och brev ska levereras. Vi kan skicka brev till våra långväga vänner och släktingar och förvänta oss att de kommer fram inom max ett par dagar. På samma sätt kan vi skicka iväg en e-post och förvänta oss att mottagaren har den i sin inkorg inom några sekunder.

När det kommer till paket på posten kan vi vända oss till välrenommerade företag som Schenker, Postnord, DHL och Jetpak. Ska Schenker skicka paket, eller något av de andra, stora företagen, kan vi förvänta oss att paketet fraktas hela vägen till mottagaren och når hen inom ett par dagar.

E-handeln styr konsumentsamhället

Vi får inte glömma hur viktigt e-handeln är för vårt samhälle i Sverige i dag. Det är e-handeln som styr vårt konsumentsamhälle, där människor hela tiden beställer ting via internet. Som tidigare nämnt har e-handeln i Sverige vuxit med 306 % på bara 10 år, vilket som säger rätt mycket om vilket samhälle vi lever i samt vart vi är på väg.

I dag måste det svenska postväsendet anpassa sig till den konsumtion vi människor gjort till en vana. Digitaliseringen av samhället ställer enorma krav på verksamheterna inom postväsendet – men de har lyckats än så länge.

Framtiden för postväsendet

Det är omöjligt att förutsäga framtiden, även om man kan beräkna den något baserat på hur utvecklingen gått än så länge. Allt tyder dock på att digitaliseringen av samhället bara kommer att fortsätta i samma takt som det gör i dag. E-handeln är en industri som inte är här för att försvinna. Med det sagt kommer postväsendet behöva expandera mer än de redan gör i dag.