Spelandets historia och utveckling

Schackspelare. Gravyr ur Wellcome Collection (CC BY 4.0)

Schackspelare. Gravyr ur Wellcome Collection (CC BY 4.0)

Att leka och att spela tycks alltid ha varit naturligt för människan och har så vitt man vet alltid varit en del av människans natur. En form av avkoppling från livets måsten som funnit där från begynnelsen. Vi känner ju till flera lekar och spel som fanns i Sverige redan på vikingatiden och som i dag återigen populariserats, till exempel Kubb som troligtvis är föregångaren till franska Boule där det även spelas mästerskap och som i Sverige blivit något av en pensionärssport. Även kortspel har gamla anor, till och med äldre än vikingalekarna. Det första kortspelet som finns beskrivet kommer från Kina, där det i en text från 969 beskrivs hur kejsar Matsung på nyårsafton spelar kort med sina hustrur. När kortleken kom till Europa är något oklart, men en berättelse på 200 sidor av munken Johannes från Rheinfield , skriven 1377 visar att kortleken fanns i Europa på den tiden. Den i Sverige först upptäckta kortleken var en fransk kortlek som hittades under en korbänk i Lunds domkyrka. Kortleken var från 1560-talet.

Under många år var familjespel som Monopol och liknande väldigt populära, men under 1990- och 2000-talet övertogs deras roll allt mer av datorspel som spelades solitärt, det vill säga ensamt, till exempel att lägga patien, som Microsoft fortfarande skickar med som ett alternativ. Även om de har utvecklat dem till onlinespel så har de aldrig kommit i närheten av att bli de mest populära spelen, men de har ändå varit en del i utvecklingen av datorspelen. I takt med att tekniken utvecklades och stabiliteten i internetuppkopplingarna blev bättre, gick även spelutvecklingen i ett rasande tempo och resulterade i allt bättre spel online. Casinobranschen var inte sena att hänga på och Ninja Casino blev snabbt en favorit bland spelarna. Dessvärre var det även det första onlinecasinot som fick sin licens indragen när den svenska lagstiftningen gällande casinospel skärptes. Fallet, som är det första i den svenska spelhistorien, kommer troligen sätta tonen för kommande fall inom samma område och det återstår att se hur det kommer att påverka branschen i sig.

Sverige har varit och är fortfarande en av de största utvecklarna av datorspel, se till exempel på Markus Persson, kallad ”Notch”, som skapade ett av de mest populära online datorspelen någonsin, Minecraft. Han sålde företaget och rättigheterna till spelet till Microsoft 2014 för 2,5 miljarder dollar. För att göra en jämförelse så köpte Zhejiang Geely Holding Group, Volvo Personvagnar ungefär samtidigt för 1,8 miljarder dollar.

Men det är inte bara utvecklingen av datorspel som skapar pengar utan även spelandet och tittandet på e-sporttävlingar skapar enorma inkomster. Sanningen är den att datorspel i dagsläget omsätter mer pengar än hela världens filmproduktion. Samtidigt är det inte ovanligt att äventyrsfilmer lanseras med ett spel på samma tema som filmen, vilket också drar in stora summor till så väl spel- som filmbranschen.

E-sport eller e-gaming har flera gånger föreslagits att bli en OS-sport, nu senast inför OS 2024, men hitintills har genren själv visat kalla handen och tillbakavisat alla förslag. Man vill helt enkelt inte bli uppbunden av OS-kommiténs regler. I stället vill man gå sin egen väg.