Sveriges roll i datorspelens historia

Den tekniska utvecklingen går i rasande fart.  Årligen lanseras nya innovativa datorspel och det är svårt att föreställa sig att de digitala spelen faktiskt har en lång och omtvistad historia.

Det flesta känner troligtvis inte till att datorspelen faktiskt går tillbaka över 60 år i tiden. Det råder till och med delade meningar om vilket som var det första datorspelet. Ett av de tidigaste spelen utvecklades också i Sverige och starten för industrin som kallas för det svenska spelundret gick redan på 80-talet.

De första datorspelen

Exakt när världens allra första datorspel skapades är omdiskuterat. Det finns en stor grupp som hävdar att SpaceWar! från 1962 är det första spelet. Det var ett datorspel som skrevs av amerikanen Steve Russel under tiden som han studerade på det tekniska universitetet MIT. Spelet gick ut på att skjuta ned ett rymdskepp som åkte fram och tillbaka över en datorskärm. Spelet blev populärt i universitetskretsar, men fick aldrig kommersiell framgång eftersom det endast var skolor och institutioner som hade datorer som var starka nog att köra spelet.

Det hade däremot kommit andra spela innan SpaceWar! 1952 utvecklade programmerare på Cambridgeuniversitetet ett digitalt luffarschack. 1958 kom ett spel som hette Tennis for Two, vilket var det första interaktiva spelet och föregångaren till det populära spelet Pong.

Ett annat tidigt datorspel utvecklades i Sverige. Mellan 1960-1961 utvecklade Göran Sundqvist ett datorspel till datorn Datasaabs maskin Prototyp D2. Spelet kallades SANK och simulerade en stridsvagn som skulle skjuta ned olika mål. Spelet anses vara det första datorspelet som inte var baserat på ett redan befintligt spel. Däremot fick det inte kommersiellt genomslag. Spelet utvecklades i reklamsyfte för att imponera på den svenska militären och locka dem till att köpa SAAB:s teknik.

Svensk spelutveckling tar fart

Efter att dessa spel kom började idéerna om spel för den offentliga marknaden att formas. 1971 kom det första arkadspelet Computer Space och året efter kom den första spelkonsolen Magnavox Odyssey, som hade måttlig framgång. Samma år grundades Atari och 1974 skördade de stora framgångar när de släppte spelet Pong. Under de kommande åren både steg och föll spelmarknaden och konsoler som Commodor 64 och Amiga 1000 lanserades. Nintendo släppte NES och speltitlar som Super Mario Bros och The Legend of Zelda såg dagens ljus.

Den svenska spelutvecklingen stod still under 60- och 70-talet. Den väcktes däremot till liv igen på 80-talet. När den första konsumentdatorn, Vic-20, lanserades i Sverige fanns det en stor efterfrågan för svenska datorspel och mellan 1981–1985 utvecklades flera spel i Sveriges första spelfabrik, Handic Software. Flera av de anställda var studenter och det rådde brist på utbildade och erfarna programmerare. Några av dessa studenter kom sedan att bli ledande inom svensk spelutveckling, bland annat blev Magnus Nordin technical director hos DICE.

Tre svenska spel som släpptes till Vic-20 var textäventyren The Ship, Mutant Spiders och The Fourth Sarcophagus. Dessa hade måttliga framgångar och den första stora internationella succén kom när Arne Fernlund släppte Space Action till Commodore 64. Äventyrsspelet blev särskilt populärt i Italien och över 10 000 exemplar såldes i hela världen. 7000 av dem såldes i Italien. Spelet gick ut på att ett rymdskepp skulle skjuta ned fiender, vilka kunde komma både uppifrån och nedifrån. Uppföljaren Space Trap blev också populär men hade inte lika stor framgång.

En miljardindustri

Efter att intresset för spelutveckling växte fram i Sverige på 80-talet började den svenska spelindustrin att ta form. På 90-talet grundades bland annat DICE, som är ett av Sveriges mest framgångsrika spelföretag. De ägs i dag av EA Games och har tagit fram populära spel som Star Wars: Battlefront och Battlefield-serien. Ett annat företag som grundades på 90-talet var NetEnt, men till skillnad mot vanliga datorspel började de att utveckla plattformar för spel på det då nya internet. Det är i dag en av de största leverantörerna av casinospel. Deras spel och mjukvaror används av william hill online casino, som har fått den nödvändiga svenska licensen som krävs för att få erbjuda spel på den svenska marknaden. I deras spelutbud finns kategorierna sport, livebetting, slots och livecasino. De samarbetar även med ytterligare en svensk leverantör. Spelutvecklaren Yggdrasil tillhör en av de yngre företagen men har på kort tid blivit marknadsledande.

I dagsläget finns sammanlagt 383 aktiva spelföretag som utvecklar spel i Sverige. Det är en industri som omsätter över 19 miljarder kronor. Flera storslagna datorspelstitlar har kommit från Sverige, varav Minecraft är en av de största. Det har också utvecklats omtyckta mobilsspel som Candy Crush och spelautomater som Gonzo’s Quest. Enligt Dataspelsbranschens årliga rapport har tillväxten varit positiv i över tio år och det finns inga tecken på att marknaden håller på att mättas.

Sverige har varit med i spelindustrin från den allra första början och landet har etablerat sig som ett av de främsta. Utvecklingen har kommit en lång väg sedan sidscrollspel som Space Action men idéerna är fortfarande lika originella som SANK var i början på 60-talet.