Nio fritidsbåtar har k-märkts

Kosterbåten Taifun. Foto: Lars-Urban Helje

Kosterbåten Taifun. Foto: Lars-Urban Helje

Sjöhistoriska museet har k-märkt ytterligare 9 fritidsbåtar. Båtarna som finns i Stockholmstrakten, Onsala, Orust, Västerås och Torsby är mycket olika. Här finns flera exklusiva motor- och segelbåtar konstruerade och byggda i unika exemplar. Men också ett exemplar av de tidiga plastbåtar som pekar mot den moderna båtproduktionen.

– Jag är lika fascinerad av de eleganta segelbåtarna Hera och Baroudör – påkostade byggen från 1920- och 30-talen, som av motorbåten Lady II som köpts tillbaka till Sverige efter ett antal år i Holland. Varandras motsatser kanske man kan säga att den exklusiva motoryachten Wialla III och den enklare snipan Misan är, både byggda med stor hantverksskicklighet men av helt olika storlek och karaktär, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.

Syftet med k-märkningen är att ge uppmärksamhet och uppskattning gentemot de människor som satsar både tid och pengar på sina gamla fina fritidsbåtar.

– Det är just den stora blandningen av båtar, där bara ägarnas engagemang är gemensamt, som är det särskilt roliga med k-märkningen av fritidsbåtar, säger Fredrik Blomqvist.

De fritidsbåtar som nu k-märkts är kustkryssaren/yawlen Baroudör (1936), kosterbåten Taifun (1937), motorseglaren Poseidon (1966), motoryachten Wialla III (1923), en ABC-Jolle (slutet av 1950-talet), kryssaren Hera (1928), motorbåten Lady II (1929), motorsnipan Misan (1965) och segelbåten (K25:an) Sunbeam (1959).

Sedan starten 2009 finns i dag 143 fritidsbåtar som k-märkts på ägarens initiativ. Till de generella reglerna för vilka båtar som kan k-märkas hör att de ska vara byggda till och med år 1965, vara i gott skick och ha en väldokumenterad historia.

Se hela listan på Sjöhistoriska museets sajt.

(2018-05-22)

Se även Elva fritidsbåtar k-märkta av Sjöhistoriska museet (2017-06-21)