Färg och form – Östersjöfajanser från 1700-talet
Läckö slott
10 juni – 26 augusti 2018
1700-talsfajanserna från Östersjöområdet förförde marknaden med sin rika dekor och bra formgivning. I utställningen Färg och form – Östersjöfajanser från 1700-talet, som visas på Läckö sommaren 2018, presenteras föremål av fajans ur Nationalmuseums samling av keramik från 1700-talet tillverkade i länderna runt Östersjön.
Objekten i utställningen, som Nationalmuseum producerar i samarbete med Stiftelsen Läckö Slott, har en livlighet och glädje som kombineras med tillverkarnas ambitioner om en bra formgivning, både estetiskt och tekniskt. Färgpaletten som dekormålarna använde var rik och förförde marknaden under större delen av 1700-talet. Intresset bland samlare har därefter varit starkt.
I utställningen dominerar de svenska fajanserna, med fabrikerna Rörstrand och Marieberg som de viktigaste aktörerna. Fabrikerna hade egna formgivare som skapade många inspirerande modeller och dekorer. I produktionen fanns samtidigt många exempel på internationella influenser. Det fanns även en rörlighet av arbetskraft mellan fabrikerna. På det viset spreds dekorer och former mellan konkurrenterna.
Fajanstillverkningen var under 1700-talet i Sverige ett led i statsledningens önskan att utveckla nationens näringsliv och slippa den dyrbara importen. Skatteregler och andra privilegier gav de ekonomiska förutsättningarna för att de svenska fajanserna. Av stor betydelse för att underlätta för de svenska fabrikerna hade även det 1739 grundade Manufakturkontoret som skulle ge tillverkarna både ekonomisk och konstnärlig vägledning.
– Vi är mycket glada över det långsiktiga och fruktsamma samarbetet med Nationalmuseum. Att föremål från Rörstrand finns med känns särskilt glädjande för Lidköping. En av finansiärerna av Rörstrands fajansfabrik var Carl-Gustaf Tessin – innehavare av Läckö 1752-1770, säger Magnus Lönnroth, VD Stiftelsen Läckö Slott.
Under 1700-talet fanns nästan 40 fajansfabriker runt Östersjön. Fabrikerna var mestadels olönsamma trots att produktionen stod på en hög nivå. Många fabriker existerade därför bara under några få år. De som kom igång först var fabrikerna Store Kongensgade i Köpenhamn och Rörstrand i Stockholm. De startade på 1720-talet och hade båda en dröm om att kunna producera samma sorts porslin som i Kina eller vid Meissenfabriken i Dresden.
Förutom den svenska tillverkningen presenteras i utställningen exempel från ett tiotal fabriker runt Östersjön. Här finns exempel från Store Kongensgade-fabriken i Köpenhamn som är den äldsta fajansfabriken i Norden grundad 1722. Från den fabriken kom Johan Wolff till Stockholm och grundade 1726 Rörstrandsfabriken. Även Norge är representerat eftersom det då var en del av Danmark.
– Det är roligt att vi även i utställningen kan uppmärksamma de baltiska staternas 100-årsjubileum som självständiga nationer med färgrika fajanserna från fabriken i Reval, nuvarande Tallinn i Estland, säger Micael Ernstell, utställningens curator och intendent på Nationalmuseum.