Så har spelreklamen sett ut genom åren

Spelreklam har alltid varit en viktig del för att spelbolagen ska locka till sig spelare. Men spelreklamen har sett ut på lite olika sätt genom åren. Reklambolagen har alltid behövt anpassa sig efter de rådande lagar som gäller i ett land. Det är anledningen till att vi ser betydligt mindre spelreklam idag än tidigare år.

Spel om pengar var länge förbjudet

Om man ser tillbaka till historien så var både spel och spelreklam i princip förbjudet i stora delar av världen. Trots detta var det många människor som spelade. Då använde man inte sig av någon reklambyrå utan det spred sig ryktesvägen. Det var även så street betting blev ett faktum, något som skapade problem för många.

Det var länge svårt att göra reklam för spel

Eftersom spel länge ansågs vara något fult och olämpligt var det också svårt att göra reklam. Många spelbutiker fick ha helt svarta fönster och skyltade inte med sin verksamhet på något sätt. Det är verkligen något som har förändrats idag. Nu kan se reklam för såväl svenska som utländska casinon. Många spelare lägger ner mycket tid på att hitta casinon utan svensk licens med de bästa bonusarna.

Under 90-talet blev reklamen ett faktum

Det skulle faktiskt dröja ända till 90-talet innan spelreklamen på allvar blev ett faktum. Det berodde främst på att många länder försökte starta upp nationella lotterier. Lägg där till att internet började bli tillgängligt för allmänheten. Det gjorde att många spelbolag bad om mindre restriktioner och möjligheten att göra reklam. Det var också ett sätt att kunna konkurrera mot staten, som tidigare hade monopol på spel. I Sverige hade staten monopol på spel till 2019.

Spelbolagen samarbetar med kända profiler

I Sverige blev spelreklamen ett faktum under 2000-talet. Innan den svenska spellagen trädde i kraft var det hård konkurrens mellan de svenska spelbolagen och det gällde att hitta ett sätt att sticka ut. Många casinon valde då att samarbeta med kända profiler. Idag har allt från skådespelare till fotbollsspelare och artister samarbetat med spelbolag.

Det har inte alltid varit helt smärtfritt. Vissa tycker det är omoraliskt att göra reklam med spelbolag och något som kan skada kändisens varumärke. Vissa profiler har dock fått långvariga kontrakt och blivit synonymt med casinot i fråga.

Vissa spelbolag skapar en stark profil

Precis som med all reklam gäller det att sticka ut och göra en minnesvärd reklam. Några spelbolag lyckas bättre än andra med detta. Vissa casinon har fokuserat starkt på det svenska med röda husknutar och vacker natur. Andra har valt en slogan eller en färg som du snabbt kan känna igen.

Spelreklamen är en ständigt pågående debatt

I Sverige är det fortfarande tillåtet att göra reklam på TV och radio så länge det görs på ett måttligt sätt. Detta efter att den svenska spellagen har trätt i kraft. Det hindrar dock inte debatten om spelreklam att ständigt göra sig påmind. I Sverige har man alltid haft stort fokus på ansvarsfullt spelande och trygga spelupplevelser. Vissa politiker tycker det rimmar illa med spelreklam och vill att det förbjuds helt och hållet. Det finns dock inget förslag för detta i nuläget utan det är bara en pågående debatt.

Så ser framtiden ut för spelreklamen i Sverige

Det är svårt att sia om framtiden för svensk spelreklam då Spelinspektionen regelbundet kollar på eventuella förändringar. Dock står det klart att spelbolagen inte vill ha några fler begräsningar då de påverkar deras sätt att nå ut till spelare. De har redan det tufft med tanke på den hårda konkurrensen i Sverige.