Släktforskningssajt anmäls till Datainspektionen och Konsumentverket

DNA-kit. Foto: Tony Webster (Wikimedia Commons CC-BY-2.0)

DNA-kit. Foto: Tony Webster (Wikimedia Commons CC-BY-2.0)

Släktforskningssajten Myheritage tar sig allt för stora friheter med människors känsliga uppgifter, anser organisationen Sveriges Konsumenter och anmäler därför gentestföretaget till Datainspektionen och Konsumentverket.

Fler än 26 miljoner människor världen över har låtit gentesta sig och MyHeritage en av de största aktörerna. I Sverige räknar man med att minst 150 000 testat sig i släktforskningssyfte. Nu gör Sveriges Konsumenter gemensam sak med norska konsumentorganisationen Forbrukerrådet och riktar kritik mot MyHeritage som de anser bryter mot både avtalsvillkorslagen och dataskyddsförordningen GDPR. Till grund för anmälan är en juridisk bedömning gjord av den norska advokatfirman Bing Hodneland.

– Du kan få en ny kod till ditt bankkort, men DNA-koden varar livet ut. Det finns ingen känsligare data än ditt eget DNA. Därför är det så allvarligt som det bara kan bli att bryta mot lagen, både när det gäller den GDPR och avtalet i sig, säger Sinan Akdag, digital expert på Sveriges Konsumenter.

Sveriges Konsumenter och Forbrukerrådet vänder sig emot är att MyHeritage får sina kunder att skriva på ett avtal som i princip är omöjligt att förstå.

“Det är en extremt lång avtalstext, som dessutom är fylld av ord som du behöver vara såväl läkare som jurist för att förstå. Och om du nu skulle orka läsa igenom det svenska avtalet så säger MyHeritage att det ändå är den engelska versionen som gäller juridiskt. Och i den står något helt annat”, skriver Sveriges Konsumenter.

– Som om det inte vore nog så ger de sig själva obegränsad möjlighet att ändra villkoren efter att konsumenten godkänt dem. De är också hemliga med om vad de tänker att göra med de väldigt intima uppgifterna och vem de kan tänkas dela dem med. De garanterar inte heller kvaliteten på testresultatet, säger Sinan Akdag.

Enligt Sveriges Konsumenter försöker MyHeritage också frånta kunderna sina rättigheter, bland annat genom att den som är kund ska frånsäga sig möjligheten att anmäla MyHeritage i Sverige och bara kunna göra det i Israel där företaget har sitt huvudkontor.

– Vi menar att det bryter mot lagen. De har inte laglig rätt att frånta den enskilda konsumenten den rättigheten. Men en privatperson kommer ju inte veta det – alltså slipper de undan. Det ska mycket till för att en svensk ska driva en rättsprocess utomlands, säger Sinan Akdag.

Sveriges Konsumenter anmäler därför, efter en samlad bedömning av användarvillkoren och integritetspolicyn, MyHeritage till Datainspektionen och Konsumentverket.

(2020-03-16)