Stor tilltro till museer som kunskapsbanker

Arbetets museum i Norrköping. Foto: Peter Kristensson/Klingsbergs Förlag

58 procent av svenskarna besökte ett museum förra året, enligt en ny Sifoundersökning. Främsta anledningen var att göra något kul tillsammans. Åtta av tio svenskar visar också tillit till museerna som kunskapsbanker.

– De mer än 1 500 svenska museerna är som mest tillgängliga just nu, så passa på och upptäck ett nytt museum i sommar, säger Mats Persson, generalsekreterare för Sveriges Museer.

De främsta anledningarna till att besöka ett museum är att göra något kul tillsammans, att vilja besöka ett särskilt museum, att se en aktuell utställning eller att vilja lära sig något nytt. Enligt Sifoundersökningen var de flitigaste besökarna förra året kvinnor i åldrarna 18-29 år.

Undersökningen visar att det finns en stor tilltro till museer som kunskapsbanker. Många tror att museerna kan ge förståelse för hur samhället och världen i stort utvecklas. Högst tilltro till museernas förmåga att skapa den förståelsen hade ålderskategorin 18-29 år.

– Museerna finns i alla län och bjuder både på kunskap och inspirerande upplevelser att njuta av i sällskap med någon. Med sina miljontals besök varje år bidrar museerna till hela landets turistnäring, säger Mats Persson.

Undersökningen som är beställd av Sveriges Museer bygger på onlineintervjuer med 1 500 personer i åldern 18-79 år som genomfördes av Sifo under perioden 14-20 maj i år.

(2019-07-09)