Äldsta nordiska kravellbyggda fartyget hittat

Illustration över Vrak 5 och hur skeppet ligger på bottnen på vrakplatsen. Illustration: Alexander Rauscher och Jim Hansson, VRAK/SMTM
Marinarkeologer från museet Vrak har undersökt ett vrak som kan vara det äldsta fyndet av ett kravellbyggt fartyg tillverkat i Norden. Nu utreder museets marinarkeologer vraket som ligger i Landfjärden vid Häringe söder om Stockholm. Skeppet är från 1480-talet eller möjligen 1460-talet.
– Det är ett stort skepp som bör ha varit omkring 35 meter långt och 10 meter brett. Skeppets spant reser sig fortfarande högt över bottnen och i aktern står akterstäven och rodret fortfarande upprätt, säger Håkan Altrock, intendent vid museet Vrak och projektledare för den marinarkeologiska undersökningen av vraket. Han fortsätter:
– Intressant är att skeppet är kravellbyggt, vilket innebär att bordläggningen, det vill säga skrovets skal, består av plankor lagda kant i kant i stället för att överlappa varandra som i den då förhärskande klinktekniken.
Vrakfyndet är ett av fem i Landfjärden. Enligt skriftliga källor har de tidigare förmodats vara vikingaskepp, men ingen har med säkerhet kunnat bestämma vilka slags vrak det är, eller deras ålder.
– Tre av de fyra största vraken daterade vi redan för ett år sedan till 1600–1700-tal. Ett av dem kunde vi dessutom koppla ihop med en skriftlig källa från 1600-talet. Det här speciella skeppet kallar vi för Vrak 5. Det är det äldsta och mest intressanta av vraken som vi undersöker i Landfjärden, säger Altrock.
Arkeologerna har daterat skeppet helt säkert till 1480-tal, men det kan möjligen ha byggts så tidigt som under 1460-talet och sedan reparerats under 1480-talet. Virket som skeppet byggdes av fälldes i Möre i Kalmartrakten eller i östra Blekinge.
Nu ska Vraks marinarkeologer slutföra projektet kring Häringes maritima miljö och därefter finns tankar på att bryta ut Vrak 5 som ett eget projekt.
– Vi planerar att söka externa medel för en utgrävning. Det här skeppet är en mycket intressant länk mellan medeltidens och den nya tidens skepp och skeppsbyggnad. Det kan ge oss mycket ny information om en viktig brytningstid i Sveriges maritima historia, säger Håkan Altrock.
Genom att bygga med kravellteknik kunde man bygga starkare och större fartyg. Framväxten av kravellbyggnadstekniken ses av flera forskare som ett svar på att man började använda kanoner på skeppen under 1400-talet. Att ha kanoner ombord krävde stabila, kraftiga skepp och för att stå emot fientliga kanonkulor behövdes en stark bordläggning.
Se en 3D-modell av Vrak 5 här.
(2025-02-25)