Boomen, bubblan och det svenska it-undret
Internetmuseum
14 april 2020 –
I slutet av 1990-talet kastades gammal affärslogik och företagsmodeller åt sidan. In klev unga entreprenörer som menade att internet skulle komma att förändra allt. De nya internetföretagen värderades skyhögt. Men plötsligt sprack bubblan och börsen påbörjade ett 947 dagar långt fall.
I år är det 20 år sedan den så kallade it-bubblan sprack. Därför öppnar nu Internetmuseum, som drivs av Internetstiftelsen, en helt ny utställning med namnet Boomen, bubblan och det svenska it-undret.
Ett internet utan bilder, filmer, länkar och sidor. Så såg det ut innan webben och de första webbläsarna gjorde entré och gav internet ett ansikte. Det är inte konstigt att det var just ett webbläsarföretag som var först att försöka slå mynt av internets möjligheter. Netscapes börsintroducering i oktober 1995 blev startskottet för it-boomen. Det följdes av väldigt många nya internetföretag. I Sverige var Spray, Framfab och Icon Medialab tongivande, och personer som Jonas Birgersson och Johan Staëhl von Holstein blev affischnamn för den nya ekonomin.
Företag som startats av unga och oerfarna entreprenörer, och ännu inte gjort en krona i vinst, fick miljardvärderingar av investerare. Småspararna lockades till börsen, men de flesta kom in för sent och köpte till skyhöga priser strax innan eller efter bubblan sprack .
– För många i branschen är bubblan uppenbar men ingen vet när den ska spricka och ingen vill att festen ska ta slut. Så racet fortsätter innan investerarna till slut inser att framtiden var bättre förr och börjar sälja, säger Björn Appelgren, projektledare på Internetstiftelsen.
Efter en rasande uppgång nådde Stockholmsbörsen sin toppnotering den 6 mars år 2000. Då hade den svenska aktiebörsens generalindex stigit med 80 procent på bara fem månader. Men i maj gick internethandelsföretaget Boo.com i konkurs och oron spred sig. Rusningen ut från börsen började och aktiekurserna dök. Raset fortsätte i över 900 dagar och raderade ut två tredjedelar av Stockholmsbörsens totala värde.
– När bubblan sprack rasade börsen, företag gick i konkurs och småspararna tog den största smällen. Den nya utställningen skildrar hur vi hamnade där, it-bolagen som startade i slutet av 1990-talet, den nya affärslogiken, och att Leif ”Loket” Olsson på bästa sändningstid i TV4 lärde svenskarna vad det innebar att köpa Telias ”folkaktie”. Men framförallt berättar utställningen vad dåtidens entreprenörer och idéer har betytt för det som idag kallas det svenska it-undret, berättar Björn Appelgren
Internetmuseums utställning Boomen, bubblan och det svenska it-undret är, precis som museet i övrigt, helt digital. Utställningen öppnade den 14 april och besöks genom webbplatsen internetmuseum.se: https://www.internetmuseum.se/tema/it-boomen/