Ferdinand Boberg – arkitekten, konstnären, människan
Förra sekelskiftets svenska arkitektur är i dag högt värderad. Sökandet efter ett nytt formspråk var intensivt inom arkitektur och konsthantverk, liksom inom konst, litteratur och musik.
Ferdinand Boberg var ledande bland dem som stod för ”det moderna genombrottet”. Jugend och art nouveau utmärkte tiden, men Boberg värjde sig mot etiketterna. Han inspirerades av arkitektur från skilda håll, även utomeuropeisk och svenskt 1700-tal. Boberg ”ställde sig på de längtandes sida” i sökandet efter nya konstnärliga uttryck.
Innan Boberg slog igenom som arkitekt hade han stor framgång med sina etsade konstbilder. När han sedan lämnade arkitektyrket 55 år gammal återvände han till bildkonsten för att skildra svensk och internationell byggnadskonst i teckning och akvarell.
Ferdinand Boberg – arkitekten, konstnären, människan skildrar Bobergs rika produktion. Den fördjupar bilden av personen Boberg, uppvuxen i Norbergs gruvsamhälle och gift med konstnären Anna Boberg, som vann internationellt erkännande för sina Loftenmålningar.
Till Bobergs mest kända byggnader hör brandstationen i Gävle, Gasverket vid Värtan i Stockholm, Rosenbad, de forna Centralposthusen i Stockholm och Malmö, LO-borgen, prins Eugens Waldemarsudde, Thielska Galleriet, de stora utställningarna 1897 och 1909 i Stockholm, samt Saltsjöbadens kyrka. Baltiska utställningen i Malmö 1914 symboliserade slutet på jugendepoken i och med utbrottet av första världskriget. Varuhuset NK blev Bobergs sista stora byggnad, invigd 1915.
Ulf Sörenson är författare med Stockholm och dess skärgård som ett återkommande tema. Han har tidigare bland annat skrivit När tiden var ung – arkitekturen och Stockholmsutställningarna, Rosenbad – huset som spegel och Skärgården – vägvisare från Örskär till Landsort.
Ulf Sörenson:
Ferdinand Boberg – arkitekten, konstnären, människan
Bokförlaget Langenskiöld
Utkom 2024