På 1200-talet fanns mängder av köpmän i de växande köpstäderna i Nordeuropa och västra Medelhavsområdet. De dominerande hamnstäderna Venedig, Pisa och Genua styrde handeln med järnhand i hela Medelhavsområdet. Konkurrenter steg efter hand in på arenan, t.ex. Barcelona, Palermo, Marseille, och alla deltog i vidareutvecklingen av de berömda mässorna i Champagne. Köpmän från de nordtyska städerna med Lübeck i spetsen behärskade Östersjöhandeln och den lukrativa handelsvägen mellan Novgorod och Brygge. Mässorna i Champagne blev den mest omtyckta mötesplatsen för köpmän och varor från norr och söder.

Denna kommersiella utveckling lade grunden till vart moderna affärsliv. Företagande och handel i det medeltida Europa, 1200-1550 skildrar framväxten av affärsmetoder och affärspraxis i det medeltida Västeuropa, från organiserandet av små verkstäder till med sin tids mått enorma internationella tillverknings- och försäljningsföretag. Medeltidens städer, mässor, pengar och lagar blev delar av den oumbärliga infrastruktur som ledde till högmedeltidens ekonomiska lyft. Författarna förklarar de stora sammanhangen samtidigt som de ger en detaljrik skildring av medeltidens entreprenörer och deras verksamhet. De beskriver också företagarnas framgångsrika anpassning till de katastrofer som drabbade Europa under denna tid – farsoter, hungersnöd och krig.

Medeltidens företagare lämnade efter sig ett arv av briljanta organisatoriska innovationer som beredde vag för 1500-talets ekonomiska expansion.

Edwin S. Hunt & James M. Murray:
Företagande och handel i det medeltida Europa, 1200-1550
SNS Förlag
367 sidor, inbunden.
Utkom i februari 2001.