Historiedidaktik och historieundervisning
Historiedidaktik är ett kunskapsområde för dem som ägnar sig åt att iscensätta eller studera möten med historia. Det kan handla om hur historia undervisas i skolan, men också om hur historia presenteras, förmedlas och används i bredare samhälleliga sammanhang.
Det här är en bok om historia som ett ämne i skolan och om förmedling av historia, men varken skolans historieundervisning, historia som vetenskaplig disciplin eller människors vardagliga möten med historia är isolerad. Historia finns i samhället och i våra liv, något som denna bok tar sin utgångspunkt i. Boken ger en introduktion till historiedidaktisk teori och visar tillämpade exempel i historiedidaktisk praktik.
Boken Historiedidaktik och historieundervisning vänder sig till såväl blivande som verksamma lärare i historia.
Niklas Ammert är professor i historia med inriktning mot utbildningsvetenskap vid Linnéuniversitetet. Kristina Kakoulidou är universitetsadjunkt i historia och forskarstuderande vid Linnéuniversitetet. David Rosenlund är docent i historia och historiedidaktik vid Malmö universitet. Samtliga författare är legitimerade lärare.
Niklas Ammert, Kristina Kakoulidou & David Rosenlund:
Historiedidaktik och historieundervisning. Förutsättningar, utmaningar, möjligheter
Studentlitteratur
Utkom 2025