Sammanbindningsbanan förenade år 1871 Stockholms Norr och Söder. Då gick där ett tiotal tåg om dagen på de två spåren. Idag passeras Saltsjö/Mälarsnittet av åtta spår med cirka 1 500 tåg, tunnelbanesätt och spårvagnar ett vardagsdygn. Belastningen är särskilt stor på Sammanbindningsbanans moderna efterträdare och enligt planerna 2017 skall därför även den underjordiska Citybanans dubbelspår korsa strömmarna.

Vägen till Citybanan har varit lång och komplicerad. Ny teknik har skapat nya förutsättningar, stadsbyggnadsmoden har skiftat och stadsbildsfrågor spelat en växlande roll. Spåren är åter på offensiv, i världen och i Stockholm. Redan debatteras nya tunnelbanor och spårvägar mellan Norr och Söder. För den som vill sätta sig in i och få ökad kunskap om Citybanebygget och kommande projekt finns här en möjlighet att ta del av Stockholms långa spårhistoria.

Gunnar Sandin är översättare, flitig skribent inom sin hobby spårtrafik.

Gunnar Sandin:
Vägen till Citybanan. Spårfrågan mellan Norr och Söder under 150 år
Stockholmia Förlag
Utkom i februari 2012