KB beva­rar svensk spel­kul­tur

Daria Gerke, handläggare för KB:s spelsamlingar, i det underjordiska magasinet. Foto: Eric Eskilsson/KB

Daria Gerke, handläggare för KB:s spelsamlingar, i det underjordiska magasinet. Foto: Eric Eskilsson/KB

Super Mario är granne med Selma Lagerlöf. Åtminstone på Kungliga biblioteket (KB) som i över 20 år har samlat in datorspel och spelkonsoler. Har du ett gammalt Playstation på vinden som samlar damm, eller kanske några Nintendospel från 1980-talet? Då vill biblioteket att du hör av dig.

Datorspel är numera en betydande svensk kulturexport och en självklar del av mångas liv. En rad globala succéer som Candy Crush, Battlefield eller Minecraft är utvecklade i Sverige. Att Kungliga biblioteket samlar in och bevarar både datorspel och tillhörande konsoler är förmodligen relativt okänt. Spelforskning är ett ständigt växande fält, berättar Daria Gerke, handläggare för KB:s spelsamlingar:

– I dag forskas det på spel inom många olika områden, från psykologi till design. Dessutom erbjuder allt fler högskolor professionell utbildning för spelutvecklare. Eftersom datorspel är ett relativt nytt fenomen går de flesta spel fortfarande att få tag på, men så kommer det inte alltid att vara. Därför måste KB här och nu se till att bevara spelen för framtidens forskare.

Under marken på Karlavägen i Stockholm, där KB:s samlingar av ljud och rörlig bild håller till, förvaras just nu närmare 6 000 spel. Här finns både interaktiva CD-romskivor från 90-talet (med titlar som ”Fångarna på fortet – utmaningen” och ”Mattekampen med Marvel Super Heroes”) och nutidens storsäljare med avancerad grafik, musik och storyline.

KB har samlat in spel i drygt två decennier, med hjälp av lagen om pliktexemplar. Lagen innebär att när till exempel en ny bok, skiva, tidskrift eller film sprids i Sverige så ska även KB få ett exemplar för bevarande. Från och med 1995 gäller detsamma för datorspel och multimedier.

Men lagen är begränsad. Den omfattar till exempel inte onlinespel och appar och inte heller flera av de största svenskutvecklade spelen.

– Vi gör vårt bästa för att fylla luckorna i samlingen och för att hänga med i utvecklingen av den moderna spelindustrin. Men vi saknar flera spel och interaktiva utbildningsprogram, liksom många konsoler. De behövs för att KB ska kunna ge en representativ bild av spelandet i Sverige, säger Daria Gerke.

Kungliga biblioteket vill ha hjälp med att komplettera bilden av Spelsverige under slutet av 1900-talet och början av 2000-talet, och tar därför tacksamt emot gåvor av spel och spelkonsoler.

(2018-11-19)