Svenska varumärken i hus och hem
Vi känner alla till varumärken som Ikea, H&M, Volvo och Felix. Produkterna finns i vår omgivning: i våra hem, i våra garage, i våra garderober. Men vet vi hur de började? I Svenska varumärken i hus och hem ger journalisten Thorsten Sandberg oss hela historien, om entreprenörerna, om logotyperna och produkterna. Här presenteras en rad kända varumärken, de flesta aktuella, men några – som Algots och Facit – försvunna sedan länge, men fortfarande färska i mångas minne.
Svenska varumärken i hus och hem är rikt illustrerad med bilder av företagens välkända och populära produkter, fabriksanläggningar, logotyper och entreprenörer. Boken bjuder på lika mycket nostalgi som kunskaper om den svenska industrins fram- och motgångar.
Thorsten Sandberg är journalist, fil.kand i historia och medarbetare i Populär Historia. Han debuterade för tre år sedan med boken Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen.
Thorsten Sandberg:
Svenska varumärken i hus och hem. Historia, entreprenörer, produkter
Historiska Media
Utkom i september 2009