Systrarna Amalia och Aurora – en broderad släktberättelse

Östergötlands museum
23 november 2023 – 5 maj 2024

Ett målat porträtt av Aurora von Königsmarck och en av de broderade Königsmarckska tapeterna; "Barndomen". Foto: Östergötlands museum

Ett målat porträtt av Aurora von Königsmarck och en av de broderade Königsmarckska tapeterna. Foto: Östergötlands museum

Tänk dig ett rum med broderade bilder, porträtt och historier. Vem har gift sig med vem? Vilka var på festen? Vilka egenskaper har familjens barn? Detta och mycket mer kunde det sena 1600-talets societet läsa i de sex broderade tapeter som nu visas i utställningen Systrarna Amalia och Aurora – en broderad släktberättelse på Östergötlands museum.

De Königsmarckska tapeterna visas återigen, tillsammans med de åtta porträtten från den Königsmarckska salongen, som länge var en fast utställning på Östergötlands museum i Linköping. Den nya utställningen innehåller även en skulptur, ett grafiskt blad, en akvarellskiss och uppdaterade texter med fokus på tapeternas mångbottnade symbolik.

I centrum för tapeternas berättelse finns de svensk-tyska systrarna Amalia och Aurora von Königsmarck, födda på 1660-talet. De intog en central roll i Stockholms kulturliv under åren i Sverige. Systrarna satte upp och framförde teaterföreställningar som blev mycket omtalade.

Konstverken är broderade med ull och silke på linneväv och kallas efter franskan för tapeter. Tekniken är framförallt petit-point och korsstygn. Tapeternas yta är 34 kvadratmeter och uppskattningsvis har det tagit 34 000 timmar att brodera dem.

– I en tid utan elektriskt ljus var det ett hårt arbete. Majoriteten av 1600-talets högklassiga textilier importerades till Sverige, men professionell broderikonst utfördes även i Stockholm, säger Joanna Thompson, föremålsantikvarie på Östergötlands museum.

Tapeternas bård fungerar som en ram runt motivet, utformad som en teaterscens proscenium, med symboler för att tolka scenen eller händelsen som utspelas i motivet.

– Konsten från barockens tid innehåller väldigt många symboler, vilket gör att tapeterna blir som rebusar. Idag saknas vissa nycklar till berättelsen och därför har motiven ibland tolkats på olika sätt, säger Åsa Nyberg Botshinda, konstpedagog på Östergötlands museum.

Tapeterna har en gång hängt på den Lewenhauptska släktgården Vinäs slott på gränsen mellan Östergötland och Småland. De utgjorde en testamentarisk gåva från grevinnan Anna Bogeman till Östergötlands museum 1946.