150 fritidsbåtar k-märkta av Sjöhistoriska museet
Sjöhistoriska museet har k-märkt nio fritidsbåtar med hemmahamnar i Luleå, Stockholm, Norrtälje, Lilla Edet, Göteborg och Tjörn. Här finns flera exklusiva motor- och segelbåtar konstruerade och byggda i unika exemplar, men också ett exemplar av den första serieproduktionen av en segelbåt i plast. Sedan starten har nu 150 fritidsbåtar k-märkts.
Syftet med k-märkningen är att ge uppmärksamhet och uppskattning gentemot de människor som satsar både tid och pengar på sina historiska fritidsbåtar.
Att det finns inte mindre än två segelkanoter och en kajak som fortfarande används intensivt är intressant. Och på segelsidan finns två båtar som kan ses som varandras motsatser; å ena sidan en påkostad Iversenkonstruktion byggd i ett enda unikt exemplar och å den andra en serietillverkad segelbåt i plast från Rosättravarvet, Samtidigt kan man konstatera att bland motorbåtarna finns båtar med både spännande historia och som berättar om en annan tid. Här finns en påkostad båt där de teknikintresserade ägarna skaffade alla bekvämligheter – samtidigt som där finns en racerbåt med klassisk elegant design i trä, säger Fredrik Blomqvist intendent på Sjöhistoriska museet.
De senaste k-märkta båtarna är D-kanoten Demon (1935), kostern Calypso (1931), motorbåten M/Y Jagaren (1960), D-kanoten Hättan (1921), motorbåten Jenny (1965), motorbåten Kurre II (1937), segelbåten Anissia (1974), segelbåten Flygfisken (1933) och kajaken Delfinen III (1953).
Sedan starten 2009 finns i dag 150 fritidsbåtar som k-märkts på ägarnas initiativ. Till de generella reglerna för vilka båtar som kan k-märkas hör att de ska vara byggda till och med år 1965, vara i gott skick och ha en väldokumenterad historia.
– Den stora variationen bland båtarna som ansöker är k-märkningens styrka. Något som kan ses även i den stora geografiska spridningen bland båtarna, säger Fredrik Blomqvist.
(2019-07-17)
Se också Nio fritidsbåtar har k-märkts (2018-05-22)