Vilka var byggherrarna bakom de slott som uppfördes i Sverige runt förra sekelskiftet, dvs. under den frambrytande industrialismen? Och hur kom det sig att dessa ofta borgerliga byggherrar prydde sina slott med porträtt på kungligheter och fältherrar? I matsalen på Tjolöholms slott hänger t.ex. ett stort porträtt av Erik XIV. Vad gör han där och vilken anknytning hade kungen till den dicksonska familjen? Anne Sumner har kommit fram till att det enkla svaret på frågan är att det inte finns något samband. Beställningar av porträtt på fältherrar och kungligheter tyder snarare på byggherrarnas egna storvulna ambitioner.

Vilka var då byggherrarna och vad drev dem till dessa stora, ambitiösa byggnadsprojekt? Anne Sumner behandlar tjugo slott uppförda under tidsperioden 1870 till 1920. I fokus står förmögna familjer ur borgerskapets allra högsta skikt – handelsmän, fabrikörer och brukspatroner – vilka spelade en viktig roll för Sveriges utveckling från jordbruks- till industrisamhälle. Adeln hade vid denna tid mist sin politiska makt men ägde fortfarande betydande kapital i form skog och jordegendomar. Bland dem finns några av Sveriges mest kända adelsfamiljer representerade, som exempelvis Bonde, de Geer och Wrangel.

Både adeln och borgerskapet lät vid förra sekelskiftet uppföra praktfulla slottsbyggnader i olika stildräkt som medeltid, renässans och barock under vad som kommit att betecknas som den sista stora slottsbyggnadsepoken. Avhandlingsförfattaren presenterar och analyserar slotten, deras exteriör samt park och trädgårdsanläggningar och interiören inklusive fast inredning, möbler och tekniska innovationer och även gravskick.

Några av de frågor Anne Sumner ställer är: vilka skillnader och likheter kan man se mellan adeln och borgerskapet i slottsmiljön? Kan man, å ena sidan, se spår av borgerskapets individualistiska åskådning och framåtskridande livssyn i dess konsumtionsmönster och smak? Präglades, å andra sidan, adelns val av dess långa traditionsrika historia? Vilken roll spelade kvinnorna? Efter djupdykningar i gårdsarkiven och genomläsning av mängder av brev fann Sumner det hon anat men inte tidigare haft belägg för: kvinnorna spelade en betydligt större roll för framväxten av slotten än vad som dittills framkommit.

Ett av syftena med avhandlingen är att lyfta fram dessa många gånger okända slottsmiljöer och teckna en bild av människorna bakom dem: byggherrarna – både kvinnor och män – och hustrurna – men även arkitekter, hantverkare och andra personer som deltog i projekten. Förhoppningen är att kunna bidra med kunskap om hur dessa jättelika anläggningar en gång sett ut. En kunskap som utgör en förutsättning för att förstå vikten av att bevara hela slottsmiljön, den miljö som en gång skapades av samhällets allra översta skikt och som idag utgör intressanta vittnesbörd om dessa personers ambitioner och ideal.

Anne Sumner:
Borgerliga ambitioner och adliga ideal. Slott och byggherrar i Sverige kring sekelskiftet 1900
Institutionen för konst- och bildvetenskap, Göteborgs universitet
Disputation: 4 juni 2004.
Opponent: fil.dr Britt-Inger Johansson.