Uppträdde Kungl. Dramatiska Teatern tyskvänligt under andra världskriget? Böjde man sig för tyska intressen i fråga om pjäsval och regi? Vad betydde teaterns omstridda gästspel i Berlin 1941?

I Hans Jallings studie får dessa frågor sin grundliga genomlysning. Tryck- och yttrandefriheten under kriget behandlas, innan vi möter en rad av tidens tongivande aktörer inom såväl det politiska livet som inom teatern: styrelsen, teaterchefen och regissörerna. Inte minst beskrivs maktspelet kring och inom teatern med Dramaten-chefen Pauline Brunius som centralgestalt.

Framställningen illustreras med korta avsnitt om några uppsättningar.

Hans Jalling har under fyrtio år varit verksam inom universitets-världen. Efter pensioneringen har han intresserat sig för teaterhistoria, särskilt teaterns förhållande till de politiska makthavarna.

Hans Jalling:
Att buga eller inte buga. En studie om Dramatens förhållande till Nazi-Tyskland 1938-1944
Gidlunds
186 sidor, häftad, illustrerad.
Utkom i mars 2004.