Den svenska massmedieforskningen har främst varit fokuserad på dagstidningsmarknaden. Detta beror bland annat på att dagspressen har varit och är en viktig opinionsbildare. Ägare och redaktörer har genom tidningarna haft möjlighet att påverka såväl läsare som samhällsutveckling. Forskningen kring veckopress och annan tidskriftsutgivning är betydligt mer sparsam.

Bonniers utgav redan under 1800-talet och det tidiga 1900-talet olika typer av tidskrifter, framför allt med novellinnehåll, men även modejournaler och mer lättsamt underhållande tidningar. Men det var först i och med köpet av Åhlén & Åkerlunds Förlag (Å&Å) 1929 som Bonniers fick en dominant position på den svenska veckotidningsmarknaden.

Å&Å var länge en stabilt vinstgivande verksamhet som framför allt förknippades med utgivningen av veckotidningar. I delar av samhället kritiserades dessa publikationer för att hålla låg kvalitet och vara "förljugna". Tidningarnas innehåll gjorde att läsarna flydde från verkligheten. På gott och ont var Å&Å en drömfabrik. Från början av 1960-talet blev förlagets utgivning allt mer diversifierad. Med framväxten av specialtidningar som riktade sig mot läsarnas specialintressen öppnades en ny marknad och förlaget började alltmer förmedla fakta i stället för fiction. Bonniers tidskrifts-utgivning är i början av 2000-talet nästan helt koncentrerad till specialtidningar.

Å&Å – Drömfabriken handlar om hur Å&Å:s tidskriftsutgivning förändrades över tid och på marknaden, men också om den inre verksamheten vid förlaget. Bland annat diskuteras tillkomsten av nya tidskrifter, medarbetarnas möjligheter att påverka tidningarnas utformning och hur förlagets ledning och redaktörer ofta gemensamt försökte skapa bättre förutsättningar för utgivningen.

Boken ingår i serien Bonniers – en mediefamilj som omfattar de tidigare utgivna Konsolidering och expansion 1930-1954 av Staffan Sundin och Förlag, konglomerat och mediekoncern 1953-1990 av Mats Larsson.

Mats Larsson är professor i ekonomisk historia vid Uppsala universitet och knuten till Institutet för Ekonomisk-Historisk Forskning vid Handelshögskolan i Stockholm.

Mats Larsson:
Å&Å – Drömfabriken. Från fiction till fakta 1906-1990
Albert Bonniers Förlag
373 sidor, inbunden, illustrerad.
Utkom 2003.