Denna kommersiella utveckling lade grunden till vart moderna affärsliv. Företagande och handel i det medeltida Europa, 1200-1550 skildrar framväxten av affärsmetoder och affärspraxis i det medeltida Västeuropa, från organiserandet av små verkstäder till med sin tids mått enorma internationella tillverknings- och försäljningsföretag. Medeltidens städer, mässor, pengar och lagar blev delar av den oumbärliga infrastruktur som ledde till högmedeltidens ekonomiska lyft. Författarna förklarar de stora sammanhangen samtidigt som de ger en detaljrik skildring av medeltidens entreprenörer och deras verksamhet. De beskriver också företagarnas framgångsrika anpassning till de katastrofer som drabbade Europa under denna tid – farsoter, hungersnöd och krig.
Medeltidens företagare lämnade efter sig ett arv av briljanta organisatoriska innovationer som beredde vag för 1500-talets ekonomiska expansion.
Edwin S. Hunt & James M. Murray:
Företagande och handel i det medeltida Europa, 1200-1550
SNS Förlag
367 sidor, inbunden.
Utkom i februari 2001.