1800-talet och det tidiga 1900-talet omfattade inte bara klass-samhällets uppkomst och den moderna demokratins genombrott. Industrialismen födde också en ny medelklass och nya företagargrupper, vilka är ämnet för denna bok.

Genom ett antal fallstudier belyser författarna företagandets sociala och kulturella samband i historiskt perspektiv samt växelverkan mellan företagande, kultur och samhälle.

I boken behandlas exempelvis 1800-talets entreprenörskapsideal, utbildnings- och genusaspekter på företagande samt företagandets patriarkala relationer och sociala nätverk.

Boken riktar sig, enligt förlaget, "främst till studenter vid universitet och högskolor i ämnen som historia, ekonomisk historia, ekonomi och kulturvetenskap".

Tomas Nilson och Martin Åberg är redaktörer. Övriga författare är Therése Broman, Christer Ericsson, Ulla Eriksson-Zetterquist, Björn Horgby, Birgitta Jordansson, Leos Müller, David Tjeder och Staffan Wennerholm.

Tomas Nilsson & Martin Åberg (red):
Företagaren som kulturbärare. Perspektiv på företagarkultur 1800-2000
Studentlitteratur
Utkom 2007