Historielärarnas förenings årsskrift 2001 innehåller fyra uppsatser. I den första undersöker Krister Wahlbäck de beskyllningar som riktades mot bröderna Jacob och Marcus Wallenberg vad gäller deras agerande under andra världskriget. Wahlbäck visar att de försåg britterna med viktigt underrättelsematerial om tillståndet i Nazityskland och att de förordade en brittisk politik som innebar att vilkoret för fred var att Hitlerregimen skulle avlägsnas från makten.
Lars M. Andersson ger i den andra uppsatsen ett exempel på hur historielärare kan använda bilder i undervisningen. Det gäller en antisemitisk "skämtteckning" publicerad i Söndags-Nisse 1909. Enligt Andersson kan bilden vara inspirerad av den tyske antisemiten Max Bewers rabiata hetskampanjer mot den tyska judendomen på 1890-talet.
I den tredje artikeln granskar Elin Frykman folkhemmets baksida. Med utgångspunkt från steriliseringsutredningen diskuterar hon i vad mån övergrepp mot svaga grupper var typiskt för det svenska folkhemsprojektet. De exempel som behandlas är amfetaminexperiment på svenska värnpliktiga under andra världskriget och sockerexperiment på utvecklingsstörda patienter på ett sjukhus i Lund efter kriget.
Den avslutande uppsatsen av Johan Holm behandlar invandringen till Sverige ur ett historiskt perspektiv. Han visar hur den svenska statsmakten genom 1634 års regeringsform tillgodosåg sina egna, adelns och kyrkans motstridiga intressen vad gäller invandringen till Sverige från Nederländerna.
Därefter följer Aktuell forskning med korta presentationer av IMER och Europastudier, båda vid Malmö högskola, samt Tema Etnicitet vid Linköpings universitet. Under rubriken Debatt diskuterar Wilhelm Agrell utformningen av svensk utrikes- och säkerhetspolitik under det kalla kriget.
En nyhet är Historieämnet i skolan, där Anders Linderoth och Roland Agevall redogör för sitt arbete med den nuvarande kursplanen i historia för gymnasiet respektive grundskolan. Notabelt är att båda förespråkar historia som kärnämne på gymnasiet. Därutöver diskuterar Åke Lindström sin av Skolverket beställda undersökning av hur undervisningen i 1900-talets historia bedrivs i grundskolan och på gymnasiet.
Som vanligt innehåller årsskriften också ett stort antal anmälningar av historisk litteratur.
Historielärarnas förening. Årsskrift 2001
224 sidor, häftad.
Utkom 2001.