Ämnesgruppen Historia slår rekord på Pressbyrån och för första gången har en svensk historisk tidskrift lyckats ta sig in på Pressbyråns tio i topp-lista över sålda tidskrifter. Det är Bonniers Världens Historia som har tagit sig in på listans tiondeplats.

– Listan över våra populäraste tidskrifter brukar innehålla samma titlar år från år så detta är ett stort trendbrott. Vad som ligger bakom kan vi bara spekulera i, men troligt är att stora händelser i världen gör att vi allt mer vill veta bakgrunden till konflikterna och i historien ligger grunden till hur vår värld ser ut idag, säger Mariette Kristenson, marknadschef på Pressbyrån.

– Det är också alltid särskilt roligt när det går bra för nya svenska titlar. Populär Historia kom visserligen redan 1991, men både Allt om Historia och Världens Historia startades i slutet av 2005 och har haft en fantastisk utveckling, säger Kristenson.

Försäljningen av de svenska titlarna inom ämnesgruppen historia har ökat med 18 procent från 2007 till 2008 på Pressbyrån. Topplistan baseras på omsättningen januari – april 2009 och toppas av Svensk DamtidningHänt Extra och Se & Hör med Världens Historia på tionde plats.

– Med den hårda konkurrens som råder på tidskriftsmarknaden är det en verklig prestation att ta sig in på Pressbyråns tio i topp-lista, kommenterar Sebastian Relster, chefredaktör för Bonniers Världens Historia.