Källor i historieundervisningen

Vilka möjligheter och utmaningar finns när det gäller användning av källor i historieundervisning? I antologin Källor i historieundervisningen – mer än bara källkritik diskuterar författarna olika aspekter av denna fråga både i relation till en samtida historievetenskaplig praktik och till de nya förutsättningar som digitaliserade arkiv och medier kan innebära. Men flera av kapitlen utgår också från konkreta undervisningserfarenheter och boken vill på så sätt även sprida inspirerande idéer om källanvändning i klassrummet.

Antologins texter är i första hand tänkta att bidra till vidare reflektion om källor i skolans historieundervisning, men ger även läsaren kunskap om hur källbegreppet kan förstås och tillämpas på olika sätt i andra sammanhang, exempelvis inom historielärarutbildning och i mötet mellan arkiv, museer och skolor.

Författarna är Anna-Maria Blomkvist, Anders E.B. Blomqvist, Maja Hagerman, Patrik Johansson, Maria de Laval, David Ludvigsson, Hans Olofsson, Bengt Sandin, Alf Sjöblom, Frida Starck Lindfors, Martin Stolare, Lotta Stål och Joakim Wendell. Källor i historieundervisningen – mer än bara källkritik ingår i Historielärarnas förenings skriftserie Aktuellt om historia.

Hans Olofsson & Joakim Wendell (redaktörer):
Källor i historieundervisningen – mer än bara källkritik
Historielärarnas Förening
Utkom 2024

Skriften kan laddas ned kostnadsfritt i PDF-format.