Kvinnors utbildning i Sverige har i ett historiskt perspektiv i flera avseenden varit annorlunda än mäns. Könssegregeringen har inneburit ekonomiskt ojämlika villkor, skilda skolformer för flickor och pojkar och skillnader i utbildningens innehåll och syfte. Förändringar mot mer jämlika villkor har skett under lång tid och varit knutna till perioder med hög efterfrågan på kvinnors arbetskraft.

I andra perioder har könsmönstren bevarats genom att de ”kvinnliga” inslagen i utbildningen förstärkts. Diskussioner och politiska beslut om kvinnors bildning och utbildning under 1800- och 1900-talen som lett till integration av kvinnors utbildning i den ”manliga”, samhälleligt styrda skolorganisationen behandlas här ur ett genusperspektiv. Utvecklingen på nationell nivå jämförs med förhållandena i Lund.

Boken vänder sig främst till blivande pedagoger men också till andra med intresse för utbildningsfrågor i ett historiskt perspektiv.

Ingela Schånberg är adjunkt och fil.dr i ekonomisk historia vid Lunds universitet. Hennes forskning har behandlat flickskolornas utveckling samt kvinnors yrkesutbildning under efterkrigstiden.

Ingela Schånberg:
De dubbla budskapen. Kvinnors bildning och utbildning under 1800- och 1900-talen
Studentlitteratur
277 sidor, häftad.
Utkom 2004.