Den juli 1952 förändrades vårt land för alltid. Lagen om moped infördes. Handlarna gnuggade händer och i 15-åriga pubertetshjärnor steg bruset. Smattra fram i tretti knyck, utan vare sig körkort, försäkring eller skatt – framtiden var redan här? 50 000 mopeder gick åt i ett nafs och sedan bara ökade lavinen. Och idag med EU-inträdet gör moppen ny succé och erövrar dagens ungdomar, men den här gången får den gå fortare och kosta mer, omkring 20 000 kronor.

Hårt drabbad av moppelängtan blev den unge Claes Johansson, som en dag 1982 fick gränsla sin första moped utan att bryta mot åldersgränsen. I boken Tretti knyck! snokar han upp hela fenomenet ur alla dess synvinklar, från de första spattiga påhängsmotorerna till de mest genomdesignade fartvidundren.

Här finns specialbyggena och deras herrar, kontinentfararna, konstruktörerna, trimmarna, prylarna, drömmarna, gängen, dårarna och massor av bilder på denna vår mest folkliga fartyttring.

Claes Johansson:
Tretti knyck! Mopeden i Sverige
Byggförlaget
1
44 sidor, inbunden, illustrerad.
Utkom i oktober 2001
.