Museernas digitala utbud minskar efter pandemin

Foto: Boel Sundberg (CC BY)

Foto: Boel Sundberg (CC BY)

Andelen fysiska museiföremål som digitaliserats har ökat och allmänheten har fått tillgång till fler museers digitala samlingar. Museernas digitala publika verksamhet har däremot minskat påtagligt 2023 jämfört med 2021, då pandemin präglade museernas verksamhet. Det visar statistik från Myndigheten för kulturanalys om museernas digitala samlingsarbete och digitala publika aktiviteter åren 2021–2023.

Statistiken i faktabladet ”Museernas digitala verksamhet” visar att 52 procent av museerna hade digitala samlingar i form av sökbara databaser 2023. Andelen som hade digitala samlingar var ungefär samma 2021, men andelen av de fysiska föremålen i samlingarna som digitaliserats har ökat. Det finns dock stora skillnader mellan olika slags museer, generellt har fler stora museer digitala samlingar än små museer. Allmänhetens tillgänglighet till museernas digitala samlingar har ökat.

– Vissa museer har precis påbörjat digitaliseringen, medan andra har en stor andel av föremålen digitaliserade och vissa hela samlingen. Men graden av digitalisering av samlingarna har ökat, säger Moa Olin, statistiker på Kulturanalys.

De vanligaste digitala publika aktiviteterna 2023 var sociala medier (90 procent), föredrag, seminarier och publika samtal (63 procent) samt visningar och guidningar från museet (55 procent). Andelen museer som anordnat dessa aktiviteter har dock minskat påtagligt sedan 2021.

– Andelen museer som har anordnat olika digitala publika aktiviteter har minskat för nästan alla typer av aktiviteter 2023 jämfört med 2021, ett år där pandemin präglade museernas verksamhet, säger Moa Olin.

Faktabladet ”Museernas digitala verksamhet” finns att läsa här.

(2024-12-15)

Se även Stora skillnader mellan museernas digitaliseringsarbete (2023-02-01)