När Josef Sachs grundade Nordiska Kompaniet för 100 år sedan var målet att varuhuset skulle bli en kulturell och kommersiell teater. Idag kan vi se att visionen blivit verklighet.
I boken Nordiska Kompaniet – den kommersiella teatern berättar elva författare och journalister om det som gjort och fortfarande gör NK unikt: historien, modet, designen, maten, den grafiska formen, arkitekturen, affärshistoriken och upplevelsen. Här finns också intervjuer med kunder, expediter, entreprenörer och ägare samt betraktelser över shopping och varuhus som företeelse.
Boken är rikligt illustrerad med både äldre och moderna fotografier av några av landets främsta mode- och arkitekturfotografer och formgiven av den prisbelönte formgivaren Patric Leo .
Medverkande skribenter är Viggo Cavling, Jan Cederquist, Birgitta Edlund, Lisa Förare Winbladh, Susanne Helgeson, Lotta Lewenhaupt , Viveca Lärn , Carl-Johan Malmberg, Ingrid Sommar, Rasmus Wærn och Bertil Torekull.
Susanne Helgeson & Ingrid Sommar (red.):
Nordiska Kompaniet – den kommersiella teatern
Wahlström & Widstrand
232 sidor, inbunden, illustrerad.
Utkom 2002.