Vågspel och snabba produktbyten – risktagandet är kanske bokförläggarens förnämsta kännetecken. De äldre 1800-talsförläggarna kunde minska riskerna genom att i första hand ägna sig åt andra verksamheter, som tryckeri och bokhandel. Under seklets andra hälft växte bokmarknaden snabbt i omfång. Mer fritid, utökad skolundervisning, folkbibliotek, fotogenlampor och elektriskt ljus underlättade läsningen. Läsarna blev fler, vilket innebar att allt fler författare kunde leva på sin penna. Ett modernt förlagsväsen och ett alltmer vittförgrenat nät av boklådor växte fram.

Den växande bokmarknaden ger utrymme för specialisering. En ny generation förläggare, som helt koncentrerar sig på sina förlag, växer fram. Den moderne bokförläggarens signum är det riskfyllda valet av titlar, "katalogen", och uppgiften att skapa efterfrågan för listan. Katalogen sammanfattar hans utgivning och ger förlaget dess profil. Förläggaren väljer och säljer.

Boken Välja & sälja är inte bara en redogörelse för förläggarrollens förändring utan belyser också från olika synpunkter det moderna Sveriges födelse under industrialismens tidevarv.

Bo Peterson är fil.dr i historia med inriktning på bokmarknads- och förlagshistoria.

Bo Peterson:
Välja & sälja. Om bokförläggarens nya roll under 1800-talet, då landet industrialiserades, tågen började rulla, elektriciteten förändrade läsvanorna, skolan byggdes ut och bokläsarna blev allt fler
Norstedts
318 sidor, inbunden, illustrerad.
Utkom i maj 2003.