Regionalradio – ett trumfkort i mediekampen

Radion var på 1920-talet ett helt nytt massmedium och ett av de fenomen som kom att representera det moderna samhället. Den svenska radioverksamheten blev betydelsefull i skapandet av en kulturell och nationell identitet och bidrog till sammanhållning och "svenskhet". Verksamheten drevs med centralism som administrativ princip i mer än 30 år. Detta ledde till motsättningar inom företaget, främst mellan den centrala ledningen i Stockholm och företrädarna för organisationen ute i landet.

Under 1950-talet blev radions roll på ett nationellt plan delvis överspelad. Istället fick den genom egna initiativ en ny och viktig roll på regional nivå. Regionalradion etablerade en naturlig bas för en ny kulturell och geografisk samhörighet och ansågs som ett trumfkort i kampen mot televisionen. Därmed övergavs det centralistiska sättet att leda företaget och distriktsverksamheten fick ökat självstyre.

Avhandlingen handlar om hur den svenska radioverksamheten byggdes upp och styrdes och om vilka uppfattningar om radions roll i samhället som har funnits under perioden 1923-1977. Boken ger ett inifrånperspektiv på verksamheten samtidigt som den sätter in utvecklingen av Radiotjänst/Sveriges Radio i ett samhällsperspektiv.

Per Rahbek är journalist och verksam inom kommunikations-branschen.

Per Rahbek:
Från centralstyrning till lokalradio. Produktion och distribution inom Radiotjänst och Sveriges Radio
Institutionen för journalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet.
Disputation: 16 april 2004.
Fakultetsopponent: professor Lars-Åke Engblom, Jönköping.