Flygvapenmuseum
3 april 2012 – 20 januari 2013
I år är det 75 år sedan Saab bildades. På Flygvapenmuseum i Linköping uppmärksammas jubiléet med utställningen Saab 75 år. Under april visades Ursaaben i utställningen och Flygvapenmuseums publik fick en unik möjlighet att se den omtalade bilen på nära håll.
Till utställningen har det omtyckta skolflygplanet Saab Safir plockats fram ur samlingarna och visas tillsammans med reklamfilmer och bildmaterial för Saabprodukter från 1940-, 50- och 60-talet. Ursaaben kommer att visades april ut och byttes sedan ut mot en Saab 92 – Saabs första serietillverkade bil. Utöver utställningen, har en audioguide producerats om de tolv Saabflygplan som finns utställda på Flygvapenmuseum.
– Vi är väldigt glada över att vi får låna Ursaaben från Saabmuseet i Trollhättan eftersom det var i en flygplansverkstad här i Linköping som den byggdes 1946, säger museichef Mikael Parr.
Hotet om ett nytt världskrig präglade världen under 1930-talets andra hälft och behovet av ett starkt försvar växte i Sverige. Om kriget kom kunde det svenska försvaret inte förlita sig på att få köpa stridsflygplan från andra länder som då skulle behöva sina flygplan själva. År 1937 bildades därför Svenska Aeroplan Aktiebolaget – Saab, vars enda uppgift var att tillverka stridsflygplan till flygvapnet.
När andra världskriget närmade sig sitt slut insåg man på Saab att efterfrågan på stridsflygplan snart skulle minska. Under 1944 påbörjades därför tre projekt anpassade för fredstid: passagerarflygplanet Saab 90 Scandia, transport- och skolflygplanet Saab 91 Safir och så Saab 92. Med den produkten gav man sig in på en helt ny marknad: den första Saabbilen var född.