Att någon gång få rita en stol är den stora utmaningen för nästan varje formgivare och arkitekt. Ingenting är så svårt som att göra en lyckad stol. Den är möbelkonstnärens mästarprov liksom såsen är kockens, brukar det heta.

Hittills har det varit svårt att få grepp om stolsfloran, men i den nya boken Svenska stolar och deras formgivare 1899-2001 har Dan Gordan, till vardags redaktör på Sköna hem, samlat mer än 300 kända och mindre kända svenska stolar, fåtöljer och pallar. Han presenterar dem kronologiskt, decennium för decennium med början 1899, som är en milstolpe i svensk inredningshistoria. Det är då man för första gången visade arkitektritade möbler för ”mindre bemedlade” på en hemutställning.

Tillsammans med fotografen Patrik Johansson har Dan Gordan åkt landet runt på jakt efter stolar, till fabriksvindar och dammiga källarlokaler, till antikhandlare, museer och miljöer för vilka stolarna en gång ritades.

Alla epoker och stilar har lämnat bidrag till denna digra stolhistoria. Två årtal i 1900-talets svenska möbelhistoria har dock gjort större avtryck än något annat: 1930 och 1955, åren för de stora utställningarna, i Stockholm och Helsingborg.

Urvalet är författarens, som velat blanda ”högt” med ”lågt”, det vill säga klassiska stolar och de som under lång tid har varit i anonym tjänst i skolor och myndighetskorridorer. All träder nu fram och får sin historia. De flesta stolarna är både ritade och tillverkade i Sverige. Några har svensk tillverkning men är ritade av inbjudna storheter som Börge Mogensen och Ilmari Tapiovaara. Andra är ritade av svenskar, men tillverkade i Danmark eller Italien.

Storheter som Carl Malmsten, Josef Frank och Bruno Mathsson är rikt representerade, men därutöver träder en hel kader av formgivare fram, många bara kända i en trängre krets. Dan Gordans bok är en tidsskildring och studie över hur stolsidealen skiftat under de hundra gångna åren.

Dan Gordan:
Svenska stolar och deras formgivare 1899-2001
Byggförlaget
328 sidor, inbunden, illustrerad.
Utkom i september 2002.