Vraket vid Grand Hotel en gåta från 1600-talet

Det sensationella vrakfynd som gjordes utanför Grand Hotel i fjol är ett fartyg från 1600-talet. Och byggt i Stockholm. De nya uppgifterna och den ovanliga byggnadstekniken gör fyndet till en gåta för Sjöhistoriska museets marinarkeologer, som just nu fortsätter att följa grävningarna på Balsieholmen.
Sjöhistoriskas marinarkeolog Jim Hansson följer grävarbetet utanför Grand Hotel. Foto: Göran Ekberg/SMM

Sjöhistoriskas marinarkeolog Jim Hansson följer grävarbetet utanför Grand Hotel.
Foto: Göran Ekberg/SMM.
I december 2010 gjordes ett sensationellt vrakfynd i kajen utanför Grand Hotel i Stockholm. Vrakdelarna visade att skeppet var byggt med en mycket ovanlig teknik. Istället för att vara sammanfogat med spik har fartyget sytts ihop. Det är en metod som enligt forskningen framförallt förekommit i östra delarna av Östersjöregionen och vraket har rönt stort intresse bland ryska forskare.
I samband med att fyndet gjordes togs prover för årsringsdatering. Nu är analyserna från vraket klara och resultaten är häpnadsväckande. Virket från vraket är fällt mellan åren 1631-1635 i Stockholmstrakten och fartyget verkar vara byggt i Stockholmsområdet.
– Det finns överhuvudtaget väldigt få fynd av skepp byggda med syteknik. Så det är en gåta att vi nu träffar på ett sådant i Stockholm. Men att fartyget dessutom byggts i Stockholm är en ännu större gåta, säger Jim Hansson marinarkeolog på Sjöhistoriska museet, som nu fortsätter att följa grävarbetet på Balsieholmen.
Fyndet av det sydda fartyget ställer helt nya frågor. Byggnadstekniken i fartyg berättar om det samhälle som byggde fartygen, men ger också information om influenser och kontakter över Östersjön. Det är inte sannolikt att fartyget är det enda i sitt slag. Förmodligen finns det många fler sydda båtar gömda under Stockholms kajer och i bottnar. Vem byggde dessa fartyg och till vad har de använts?

Det skeppsvrak som i november 2010 påträffades i kajen utanför Grand Hotell i Stockholm har nu daterats. Årsringsanalysen visar att virket i vraket är fällt mellan 1631 och 1635 i Stockholmstrakten, skriver Sjöhistoriska museets marinarkeologer i sin blogg.

Läs även: Sensationellt vrakfynd i centrala Stockholm (27 november 2010)