Helena Munktells opera väcks till liv efter 125 års törnrosasömn

Kompositören Helena Munktell, vy över Firenze (Florens) och Carl Hagman, huvudrollsinnehavare i "I Firenze", vid Operans uppsättning 1889.

Kompositören Helena Munktell, vy över Firenze (Florens) och Carl Hagman, huvudrollsinnehavare i “I Firenze” vid Operans uppsättning 1889.

Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören och en rad solister framför för första gången sedan 1890-talet Helena Munktells opera “I Firenze” den 9 juni i Sveriges Radios konserthus, Berwaldhallen. Dirigent är Tobias Ringborg.

Den svenska kompositören Helena Munktells enaktsopera “I Firenze” hade urpremiär på Stockholmsoperan våren 1889. Det var den första operan av en svensk kvinnlig tonsättare som spelades på Kungliga Operan. Några år senare framfördes den även i Paris, där Helena Munktell verkade under en stor del av sitt liv. Trots fin kritik och ett entusiastiskt mottagande har I Firenze legat ospelad sedan början av 1890-talet.

– Att vi framför Helena Munktells opera efter så lång tid känns svindlande – det är som att idag återupptäcka en bortglömd roman av Selma Lagerlöf. Att det dessutom är den första operan av en svensk kvinnlig tonsättare som spelades på Kungliga Operan gör I Firenze till ett historiskt mycket viktigt musikstycke, säger Helena Wessman, konserthuschef i Berwaldhallen.
Helena Munktell var känd under sin livstid, men hade lättare att få sin musik spelad på kontinenten än i Sverige. Hon var ledamot i Kungl. Musikaliska akademien och en av Föreningen Svenska Tonsättares stiftare.

– Musikhistorien är som en kedja. Tar man bort länkar, i det här fallet kvinnor, så hänger den inte längre ihop, säger musikforskaren och P2-medarbetaren Christina Tobeck.

“I Firenze”, som utspelar sig i en konstnärsateljé i Florens på 1400-talet, framförs konsertant i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen den 9 juni. Konserten inleds med Helena Munktells dramatiska orkesterverk “Bränningar”, en symfonisk havsskildring från 1890-talet. Hela konserten kommer att sändas i Sveriges Radio P2 den 21 oktober.

(2017-06-03)