Svenska polisbilar under 1900-talet
År 1913 fick den svenska polisen sin första bil, en Scania-Vabis. Men det skulle dröja flera decennier innan alla polismyndigheter hade polisbilar. Utvecklingen av de svenska polisbilarna kan beskrivas i färger. Fram till slutet av 1950-talet var de diskret helsvarta, följt av de svartvita bilarna som kallades för fjällkor. År 1984 kom den färgglada hockeyklubban och bara fem år senare bytte polisens patrullbilar utseende igen och blev blåvita.
Det är lätt att tro att svenska tillverkare alltid har dominerat men fram till och med 1950-talet hade många polisdistrikt amerikanska bilar. Antalet Volvobilar ökade snabbt på 1960-talet och på 1970-talet blev Saab en vanlig polisbil. De finns förstås med i Svenska polisbilar under 1900-talet och det gör också bilar från Ford, Opel, Plymouth, Volkswagen men också i sammanhanget mer udda märken som Audi, Land Rover, Saab-Lancia, Packard och Porsche.
Boken behandlar också den specialutrustning som bilarna hade och alla de prylar som fanns i bakluckorna. Ett kapitel berättar om svenska bilar i tjänst hos utländska poliskårer runt om i världen. Leksakspolisbilar har ett eget kapitel liksom Polismuseums världsunika samling av fordon.
Fredrik Nyblad är journalist och arbetar sedan 2007 som redaktör på tidningen Klassiker. Han har tidigare utkommit med bland annat Volvos taxibilar. Från droska till Uber och Volvos polisbilar. Från PV 652 till V90.
Fredrik Nyblad:
Svenska polisbilar under 1900-talet
Trafik-Nostalgiska Förlaget
Utkom 2021