Arven efter varven

Arbetets museum
10 februari – 21 april 2024

"Docka i blått". Ur utställningen Arven efter varven (beskuren). Foto: Lena Öritsland

”Docka i blått”. Ur utställningen Arven efter varven (beskuren). Foto: Lena Öritsland

Hur var det att arbeta under varvsepoken i Göteborg? I utställningen Arven efter varven får besökarna möta före detta varvsarbetare via berättelser, minnen och porträttbilder. Allt varvas med konstfotografier av de nötta, rostiga redskap och miljöer som blivit kvar efter en svunnen guldålder.

I över ett sekel ljöd slagen från arbetet på varven som hjärtslag genom Göteborg. Här tillverkades och reparerades fartyg åt hela världen. När varvsindustrin stod på sin topp, mot slutet av 1960-talet, hade de fyra varven Götaverken, Lindholmens varv, Eriksbergs Mekaniska Verkstad och Götaverken Arendal uppemot 15 000 anställda. I dag är samtliga varv nedlagda och utsålda, men minnena och berättelserna lever kvar. Om detta berättar Arven efter varven med bilder av fotografen Lena Öritsland och texter och ljud av journalisten Maria Bard.

– Som besökare får du en inblick i hur arbetslivet kunde vara. Kvinnor och män, arbetare och tjänstemän i en mängd olika yrkeskategorier berättar om både vardagliga och dramatiska berättelser från deras yrkesliv, säger Lena Öritsland.

Med egna yrkesskolor, sjukvård och inte minst en omfattande förenings- och fritidsverksamhet, var varven som ett samhälle i samhället. Historien om varven är också berättelsen om industrialismens, fackets och arbetarrörelsens genombrott. Arbetet kunde vara hårt och riskfyllt, men kamratskapet och yrkesstoltheten fick många att stanna under många år.

I utställningen varvas nytagna porträttbilder och citat med konstfotografier av de nötta, rostiga redskap och inventarier som fanns kvar på Götaverken Cityvarvet år 2015. Lena Öritsland berättar om fascinationen för de tornande kranarna:

– Det var på färjan över Göta Älv som allting startade. Jag bor på Norra Älvstranden och min fotostudio var då på andra sidan älven. Kranarna tecknade sig så kraftfulla mot skyn, och det fantastiska var att vyn jag upplevde ändrade sig allt eftersom årstiden och vädret växlade. Det var under alla dessa överfarter som önskan växte fram att skildra min upplevelse med min kompis – kameran.

Utställningen Arven efter varvenär producerad av Sjöfartsmuseet Akvariet i samverkan med LO och ABF med stöd av Arbetarrörelsens kulturfond. Lena Öritsland är utbildad fotograf vid Konstfack i Stockholm. Hon har en bakgrund som reportagefotograf och valde år 2015 att helt och hållet satsa på konstnärligt foto.  Maria Bard har arbetat som nyhetsjournalist för press, radio och TV och skriver feature för tidningar och magasin.