Nordens Paris – om NK:s Franska damskrädderi 1902–1966

Nordiska museet
17 september 2021 – 18 september 2022

Puderrosa klänning av sidencrêpe (1961), axelbandslös balklänning (1957) och aftonklänning av guldspets (ca 1941). Foto: Helena Bonnevier/Nordiska museet

Puderrosa klänning av sidencrêpe (1961), axelbandslös balklänning (1957) och aftonklänning av guldspets (ca 1941).
Foto: Helena Bonnevier/Nordiska museet

Den 17 september öppnade Nordiska museet utställningen Nordens Paris om NK:s Franska damskrädderi 1902–1966 och samtidigt lanserades ett modehistoriskt verk på samma tema. Utställningen och boken är en hyllning till couturehantverket och bjuder in till ett storslaget visuellt möte med den parisiska haute couturens nordligaste utpost. Samtidigt lanserad

Franska damskrädderiet på varuhuset Nordiska Kompaniet (NK) i Stockholm var Nordens ledande beställningsateljé under haute couturens gyllene era, från sekelskiftet 1900 till 1960-talet. Den exklusiva ateljén hade ett nära samarbete med de ledande modehusen i Paris. Liksom haute couturens mästare skapade Franska damskrädderiet kreationer av högsta hantverksklass för individuella kunders unika mått. Den höga kvaliteten och hantverksnivån skapade plagg med en lång livslängd och hållbarhet i alla led som inspirerar än i dag.

Utställningen och boken om NK:s Franska damskrädderi bidrar med en hittills outforskad pusselbit i Nordens modehistoria och görs i samarbete med modejournalisten Susanna Strömquist. I utställningen visas ett hundratal plagg varav hälften är inlån från allmänheten. Genom ett upprop som genomfördes i samarbete med NK hösten 2019 kom museet i kontakt med nya plagg och tidigare okända berättelser från allmänheten.

– Nordiska museet har Nordens största samling av dräkt och mode, allt från haute couture till hemsytt. Sedan 1970-talet förvaltar museet en stor del av NK:s arkiv vilket bland annat inkluderar ett stort antal fotografier från NK:s Franska damskrädderi. Tillsammans utgör arkivmaterialet och de nyligen insamlade berättelserna och plaggen en kulturhistorisk skatt som nu visas för första gången, säger Sanne Houby-Nielsen, styresman på Stiftelsen Nordiska museet.

Det utsökta hantverk som utmärker couturen är ett av utställningens och bokens fokusområden. Sammanlagt visas över hundra plagg från 1902 till 1966, med fotografier och filmer presenterade i en scenografi som reflekterar ateljéns två parallella världar – den eleganta salongen och den livliga syateljén. Den färgstarka kundkretsen bestod av kungligheter, societeten, yrkeskvinnor och scenens stjärnor.

– NK:s Franska damskrädderi var känt som Parismodets nordligaste utpost. Här mötte haute couture från de ledande kreatörerna i modets huvudstad Paris den skandinaviska publiken. Boken och utställningen tar ett helhetsgrepp om Stockholms mest exklusiva och mytomspunna beställningsateljé, säger Susanna Strömquist, initiativtagare till boken och utställningen.