Undervattensfarkosten Mantis har flyttat in på Flygvapenmuseum

Undervattensfarkosten Mantis. Foto: Flygvapenmuseum

Undervattensfarkosten Mantis. Foto: Flygvapenmuseum

Nu kan besökarna på Flygvapenmuseum se en historisk undervattensfarkost på riktigt nära håll. Mantis återförenades med vraket efter den nedskjutna DC-3:an, nästan på dagen 20 år efter att flygplanet bärgades från botten av Östersjön. Mantis spelade en avgörande roll under det komplicerade bärgningsarbetet och får nu en permanent plats i utställningen Hemliga handlingar – DC-3:an som försvann.

Den 13 juni 1952 lyfte ett spaningsflygplan, en DC-3:a, från Bromma flygplats. Ombord fanns åtta personer. Deras uppdrag var topphemligt. Men två timmar efter start förlorades radiokontakten med flygplanet. En stor räddningsaktion var snabbt igång – men DC-3:an var borta. Det skulle ta mer än 50 år innan flygplanet återfanns och sanningen om dess öde uppdagades.

Den bärgade DC-3:an är i dag ett av Sveriges största museiföremål och dess historia är unik. Sedan 2010 vilar den i en specialbyggd monter på Flygvapenmuseum. Undervattensfarkosten Mantis har fram tills nu förvarats i ett av museets magasin.

– Det känns både roligt och viktigt att ge våra besökare möjlighet att uppleva historien om DC-3:an på nytt och dessutom erbjuda en unik chans att se en undervattensfarkost på nära håll, säger Jenny Helsing, publik chef på Flygvapenmuseum.

Mantis är en undervattensfarkost för en person. Den väger 1,6 ton och var utrustad med syrgas som skulle räcka i upp till 80 timmar vid en nödsituation. Mantis består av en stor tubformad kapsel med två hydrauliska robotarmar som styrs inifrån ubåten med en joystick.

(2024-04-05)